'Bijna de helft van Nederlandse consumenten shopt nu online over de grens'

'Bijna de helft van Nederlandse consumenten shopt nu online over de grens'
  • Food-en-retail
  • 2 okt 2018 @ 09:05
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketing

Onderzoek door PayPal en Ipsos laat zien dat online aankopen in het buitenland onder Nederlandse consumenten die online actief zijn hard groeit. In de afgelopen twaalf maanden heeft 84 procent van de Nederlandse consumenten die online actief zijn, een online aankoop gedaan.

Bijna de helft (49 procent) daarvan winkelde online over de grens. Vorig jaar was dit percentage 37 procent. PayPal en onderzoeksbureau Ipsos hebben de cross-border trade markt onderzocht en het vijfde jaarlijkse rapport geeft inzicht in het online koopgedrag van ruim 34.000 consumenten in 31 landen en focust op hoe cross border e-commerce zich ontwikkelt, hoe en waarom consumenten binnenlands en over de grens winkelen en hoe ze betalen voor hun aankopen.

Binnenlands versus over de grens
51 procent van de consumenten winkelt alleen bij Nederlandse webshops, 40 procent winkelt zowel in eigen land en over de grens, en negen procent winkelt enkel online over de grens. Een derde van de Nederlandse (32 procent) consumenten verwacht dat hun online besteding de komende twaalf maanden zal toenemen. Redenen hiervoor zijn 1. het gemak van online winkelen, 2. de verwachting dat de kosten voor levering goedkoper zullen worden, en 3. de groei van het aantal webshops.

Voor de laagste prijs
Wat Nederlandse consumenten ertoe drijft om online te kopen in het buitenland zijn het goedkoopste totaalbedrag inclusief verzendkosten (35 procent), geen verzendkosten (32 procent) en een veilige methode om te betalen (30 procent). Redenen om minder internationaal online te winkelen zijn het moeten betalen van invoerkosten en belastingen (26 procent), te langzame bezorging (25 procent) en de zorg dat het product niet aankomt (24 procent). Jan-Willem Roest, General Manager PayPal Benelux en Ierland: 'PayPal neemt deze laatste zorg weg doordat wij Aankoopbescherming bieden. Wij kunnen je dan helpen om je geld terug te krijgen als je een online besteld artikel niet hebt ontvangen. En als je een product wilt terugsturen, kun je PayPal vragen om de retourkosten te vergoeden. Consumenten kunnen daarom zorgeloos over de grens shoppen met PayPal.'

Exotische items

De online aankopen die Nederlanders met name over de grens doen zijn

- Verzamelobjecten, memorabilia en kunst (63 procent)
- Kleren, schoenen en accessoires (58 procent)
- Speelgoed en hobby-items (56 procent)
- Sieraden en horloges (52 procent)
- Electronische producten zoals computers, tablets en telefoons (49 procent)

Waar in het buitenland bijzondere verzamelobjecten en kunst populaire online aankopen zijn, bestaan de meeste binnenlandse online aankopen uit kleren en schoenen (59 procent), event tickets voor bioscoop, theater, concerten (46 procent) en bestellingen voor reizen en vervoer (46 procent).

Producten van ver, vanaf de computer
Nederlanders halen hun producten grotendeels van ver weg. De topmarkten waar Nederlanders hun online producten vandaan halen zijn China (27 procent), Duitsland (17 procent) en de VS (11 procent). Cross-border aankopen worden het meest vanaf de computer of laptop gedaan (69 procent). Vijftien procent van de Nederlanders gebruikt een mobiel voor online shoppen over de grens. De dagen waarop er meer dan normaal online over de grens wordt geshopt is met Kerstmis, Black Friday en seizoenuitverkopen.

Wereldwijde context
Wereldwijd zijn de VS, China, Engeland en Duitsland de meest populaire markten voor online aankopen door consumenten uit andere landen, maar de cross-border e-commerce markt van Japan en India groeien het hardst. Ondanks de bekende trend van groeiend gebruik van mobiel wordt net als in Nederland ook internationaal de computer en laptop het meest gebruikt voor internationale aankopen. Consumenten uit het Midden-Oosten (31 procent), Zuid-Afrika (28 procent) en Azië (32 procent) gebruiken het vaakst een mobiel om mee te winkelen. 

In het Midden-Oosten geeft 70 procent van de ondervraagde consumenten en 62 procent van de Zuid-Afrikaanse consumenten aan online internationaal te winkelen. In Ierland, Oostenrijk en Israël zegt ongeveer 80 procent van de ondervraagde kopers dat ze jaarlijks online aankopen doen bij internationale webshops. Kleding en schoenen (68 procent), consumentenelektronica (53 procent) en speelgoed (53 procent) zijn de meest populaire producten die internationaal worden gekocht. De groei van e-commerce vindt ook plaats in andere landen. In landen als India, Argentinië en de Filippijnen rapporteren de ondervraagde consumenten een aanzienlijke toename van hun online uitgaven op jaarbasis, met respectievelijk 42 procent, 40 procent en 26 procent jaarlijkse groei van e-commerce in elk land.

Methodologie
De enquêteresultaten zijn verzameld op wereldwijd niveau tussen maart en mei 2018 (n=1.000 voor elk land, behalve voor Engeland, Rusland en Polen, n=2.000). Het onderzoek is uitgevoerd in 31 landen onder 34.000 consumenten die online actief zijn. De landen waar het onderzoek is uitgevoerd: de VS, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Nederland, Zweden, België, Noorwegen, Oostenrijk, Rusland, Hongarije, Polen, Tsjechië, Griekenland, Israël, Verenigde Arabische Emiraten, Brazilië, Mexico, Argentinië, Zuid-Afrika, India, China, Japan, Singapore, Hong Kong, Australië, en de Filippijnen. De survey bestaat uit vijf onderdelen: een screening, transactie en uitgaven, cross-border winkelen en uitgaven, drijfveren drempels en attitude ten opzichte van cross border shopping en betalen op het gebied van cross-border winkelen. Dan weet u dat ook weer.
(PvWK)

*Als het onderzoek spreekt over de Nederlandse consumenten die zijn ondervraagt in het onderzoek, dan gaat het om consumenten die online actief zijn.



Over PayPal
'Gedreven door de fundamentele overtuiging dat toegang tot financiële diensten kansen creëert, heeft PayPal (NASDAQ: PYPL) zich toegewijd aan het democratiseren van financiële diensten en mensen en bedrijven in staat te stellen om deel te nemen aan de wereldeconomie. Ons toegankelijke digitale betalingsplatform geeft PayPal’s 250 miljoen actieve rekeninghouders het vertrouwen om op een nieuwe en krachtige manier verbinding te maken en transacties uit te voeren, ongeacht of ze online zijn, op een mobiel apparaat, in een app of in persoon. Door een combinatie van technologische innovatie en strategische collaboraties, creëert PayPal betere manieren om geld te beheren en te verplaatsen, en biedt het keuzemogelijkheden en flexibiliteit bij het verzenden van betalingen, betalen of betaald worden. Het PayPal-platform, inclusief Brain tree’s, Venmo en Xoom, is beschikbaar in meer dan 200 markten over de hele wereld. Hierdoor kunnen consumenten en ondernemers geld ontvangen in meer dan 100 verschillende valuta’s, geld opnemen in 56 valuta’s en een verscheidenheid aan saldo in tot wel 25 verschillende valuta’s op hun rekening houden. Ga naar hier voor meer informatie over PayPal.'

(bron: Paypal)

Over Ipsos
'Als één van de grootste marktonderzoekbureaus ter wereld, biedt Ipsos samenwerking met professionals die van nature een intellectuele nieuwsgierigheid hebben – en een passie voor wat mensen drijft. Voor ons is onderzoek meer dan informatie alleen. We zoeken altijd de strategische uitdaging en nieuwe manieren om slim onderzoek te doen – in de context. Als je echt begrijpt wat mensen beweegt, dan kun je het verschil maken.'
(bron: Ipsos)
 

beeld boven: Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken