Coca-Cola groeit uit tot allround drankenaanbieder

Coca-Cola groeit uit tot allround drankenaanbieder
  • Food-en-retail
  • 5 sep 2018 @ 11:07
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Food

Coca-Cola wil zich steeds meer laten zien als allround drankenaanbieder. De overname van Costa Coffee, een internationale keten van koffietentjes, voor £3,9 mrd past naadloos bij die ontwikkeling.

In de meest recente Shopper Marketing Update-bijlage van MarketingTribune (nr. 14, 28 augustus) gaven Coca-Cola-marketingmedewerkers Nikke Huis in ‘t Veld en Thijs de Vos al aan dat de groei niet alleen komt uit traditionele hoek. Dit jaar introduceert Coca-Cola in Nederland maar liefst 21 nieuwe caloriearme of colorievrije drankjes. Met de overname van Costa Coffee wil de frisdrankenfabrikant ook een vuist maken in de markt van warme dranken.

Eén na grootste

Nederland kent (nog) geen Costa Coffee-tentje. Wel kun je hier in Nederland op verschillende locaties Costa Coffee bestellen bij enkele geselecteerde koffiecorners. Het merk heeft meer dan 8.000 koffieapparaten beschikbaar in horecazaken. Costa Coffee is Brits van oorsprong en heeft 2400 vestigingen in het land van herkomst en nog eens circa 1400 in 31 andere landen. Daarmee is Costa Coffee na Starbucks de één na grootste koffieketen ter wereld.  

Snelgroeiend

Dat Coca-Cola belangstelling aan de dag legt voor dit bedrijf komt vooral door de snelgroeiende koffiemarkt. Die is mondiaal vorig jaar met 6% toegenomen. Bovendien is de koffiemarkt sterk gevarieerd. Die bestaat niet alleen uit het serveren van een kop koffie in een koffietentje, maar ook uit de verkoop van koffiebonen, koffiepads of koffiecapsules.

Mondiale portfolio

Coca-Cola is niet onbekend met koffie. De Japanse tak van de frisdrankreus introduceerde in 1975 het ready-to-drink-koffiemerk Georgia, dat ondertussen verkrijgbaar is in verschillende andere Aziatische landen en in de VS. De overname van Costa Coffee is daar in feite een logisch vervolg op. Coca-Cola heeft nu de mogelijkheid heeft om die positie op de koffiemarkt verder uit te bouwen. James Quincey, ceo van Coca-Cola: 'Warme dranken zijn één van de weinig overgebleven segmenten van het drankenlandschap waar Coca-Cola geen wereldmerk in heeft. Costa geeft ons nu toegang tot deze markt met een sterk koffieplatform.'



Hugo Schrameyer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken