Fusie Hudson's Bay Europe met Duitse keten Karstadt

Fusie Hudson's Bay Europe met Duitse keten Karstadt
  • Food-en-retail
  • 14 sep 2018 @ 17:01
  • 13817 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • ZakelijkWinkelen

De Europese tak van Hudson’s Bay Company en de Duitse warenhuisketen Karstadt komen definitief onder één dak. 'We creëren een sterkere retailentiteit die beter gepositioneerd is om te profiteren van marktkansen.'

De eigenaar van onder meer de Hudson's Bay-warenhuizen in Nederland behoudt een aandeel van 49,99 procent in het fusiebedrijf. Het gecombineerde retailconcern noteert een jaaromzet van 5,4 miljard euro, waarmee het na het Spaanse El Corte Inglés het grootste warenhuisbedrijf van Europa is. Met de fusie worden twee ‘iconen’ uit de Duitse detailhandel samengevoegd, reageert Hudson’s Bay-topvrouw Helena Foulkes in RetailTrends. 'We creëren een sterkere retailentiteit die beter gepositioneerd is om te profiteren van marktkansen.'

De combi bouwt volgens haar voort op de inspanningen om HBC te stroomlijnen en biedt een ‘duidelijk pad voorwaarts’ om de Europese activiteiten te verbeteren. Karstadt-eigenaar Signa krijgt ook een belang van 50 procent in de Duitse vastgoedactiva van HBC. Deze week maakte HBC haar kwartaal cijfers bekend. Hudson’s Bay is in Noord-Amerika stabiel, de Europese verkoop daalt. De vergelijkbare omzet van HBC in Noord-Amerika was het afgelopen kwartaal 0,4 procent minder dan vorig jaar. Ook het nettoverlies groeide, van 100 miljoen Canadese dollar (66 miljoen euro) naar 147 miljoen Canadese dollar (97 miljoen euro) dit jaar, meldt NRC.

‘Moeilijke beslissingen’
In Europa gaat het nog minder goed met het bedrijf. HBC Europe zag de vergelijkbare omzet dalen met bijna 5 procent. Het nettoverlies nam toe van 81 miljoen dollar (53 miljoen euro) tot 121 miljoen dollar (ruim 80 miljoen euro). Het bedrijf hoopt de Europese markt beter te kunnen dienen door de activiteiten bij Karstadt onder te brengen. Topvrouw Helena Foulkes sprak woensdag 12 september over 'moeilijke beslissingen' die nodig waren om van HBC 'succes op de lange termijn' te maken. HBC is het oudste bedrijf van Canada, en het één-na-oudste bedrijf van Noord-Amerika. Het bedrijf opende vorig jaar zijn eerste winkel in Nederland, zoals u hier al in 50 foto's zag.

(PvWK, bronnen: RetailTrends, NRC en MT)

 

foto boven: HB Rokin


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken