Hak zet nieuwe standaard in groenteconservenschap
- Food-en-retail
- 26 sep 2018 @ 13:34
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 26 sep 2018 @ 13:34
- Peter van Woensel Kooy
Als onderdeel van haar missie om mensen op een zo gezond mogelijke manier lekker en gemakkelijk meer groenten en peulvruchten te helpen eten, zet Hak als eerste in de markt voor rode kool met appel en rode bieten een nieuwe receptuurstandaard neer, meldt het foodmerk trots.
Naast de populaire klassieke bestsellers komt de groentefabrikant uit Giessen met twee nieuwe producten die, op basis van heerlijke recepturen, geen toegevoegde suikers en zout meer bevatten. En lekker gemaakt zijn met natuurlijke ingrediënten zoals kruiden, specerijen en azijn.
De totale hoeveelheid suikers wordt in de nieuwe recepturen alleen nog gevormd door de natuurlijke suikers aanwezig in de rode bieten, rode kool en appelen. Hiermee passen de nieuwe producten ook in de aanbeveling van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.
En zelfs die van nature aanwezige suikers zijn in de nieuwe recepturen volgens Hak aanzienlijk lager dan bij de klassieke producten. Zo is bij de Rode Kool bijvoorbeeld gebruik gemaakt van specifieke appelsoorten die een heerlijke licht zoete smaak geven en weinig suiker bevatten. De nieuwe Hak producten die de komende maanden in de supermarkt worden geïntroduceerd, markeren de innovatiedrang die Hak zichzelf al enkele jaren heeft opgelegd: met behulp van zo gezond mogelijke ingrediënt- en receptuurcombinaties bestaande producten te verbeteren en nieuwe te ontwikkelen. De onderliggende strategie heeft als streven geen toegevoegd suiker, nauwelijks tot geen zout en alleen maar natuurlijke ingrediënten.
Uitdaging: geen suiker en zout maar toch lekker met natuurlijke ingrediënten
Het succes van de traditionele Hak-recepturen als rode kool met appel en rode bieten is volgens het foodmerk 'de lekkere en unieke smaak die nog altijd een sterke voorkeur van consumenten geniet'.
'Bij deze immens populaire producten was het een hele uitdaging voor onze culinaire productontwikkelaars om ze net zo lekker als de traditionele producten te maken en ook nog eens zonder suiker en zout. Het moesten geen letterlijke kopieën worden, maar nieuwe “moderne” interpretaties met natuurlijke ingrediënten, kruiden en specerijen zoals kaneel, ui en lavas. En natuurlijk fris zoete appeltjes in de Rode Kool. En het is hen gelukt om uit tientallen receptuurideeën er uiteindelijk twee te vinden waarbij mensen tijdens het bereiden niet de behoefte hebben om zelf nog eens suikers en zout toe te willen voegen. Dat zou het paard-achter-de-wagen spannen zijn', aldus Nicole Freid directeur Innovatie & Marketing bij Hak.
'De traditionele varianten Rode Kool met Appel en Rode Bieten blijven overigens gewoon in het assortiment', aldus Freid. Zoals vastgelegd in het meest recente convenant tussen conservenproducenten in 2017 heeft Hak in deze klassiekers de suikers en het zout ook fors gereduceerd. Namelijk de suikers tot 20% en het zoutgehalte tot 40%.
Consument nu ook alert op van nature aanwezige suikers
Hak adviseert consumenten die gezond willen eten niet alleen maar te kijken naar wel of geen toegevoegde suikers, maar ook naar de van nature aanwezige suikers. Dat is bijvoorbeeld bij Appelmoes 0% (zonder toegevoegd suiker) zeer actueel.
Nicole Freid: 'Je kunt als fabrikant zeggen dat je geen suikers meer hebt toegevoegd, maar als de appelen die je gebruikt vervolgens heel zoet zijn en veel natuurlijke suikers bevatten, dan is de beoogde gezondheidswinst deels tenietgedaan. Want suiker is suiker. Als onderdeel van onze innovatiestrategie hebben we onszelf eveneens opgelegd de van nature aanwezige suikers op een heel laag percentage te krijgen, maar natuurlijk wel een lekkere lichtzoete smaak te behouden. Dat doen we door samen te werken met moeder natuur en de juiste appelmix te kiezen.'
Bij Appelmoes 0% is het Hak gelukt met de keuze van lekkere friszoete appelen met weinig suiker. Dit product bevat slechts 9,5 gram/100gram natuurlijke suiker. “En dat is heel laag voor een appelmoes”, stelt Freid.
De nieuwe Rode Kool met Appel 0% en Rode Bieten 0% komen in potten van 370 ml, en stromen de komende maanden de supermarkten in.
(PvWK, bron: Hak)
Foto boven:
Groentefabrikant HAK introduceert de komende maanden een nieuwe standaard in het groenteconservenschap: Rode Bieten 0% en Rode kool met appelen 0%. Beide zonder toegevoegde suikers en zout. Het zijn nieuwe “moderne” interpretaties van de immens populaire Hak-klassiekers. Lekker gemaakt met natuurlijke ingrediënten, kruiden en specerijen zoals kaneel, ui en lavas. En natuurlijk fris zoete appeltjes in de Rode Kool. Straks verkrijgbaar in potten van 370 ml.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- vega
- zoet
- ui
- geond
- appeltjes
- Hak
- blik
- kaneel
- fris
- natuurlijk
- paard-achter-de-wagen . conserven
- land
- pot
- Rode Kool
- behoefte
- lavas
- bereiden
- schijf van 5
- twee
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing