Kinderhoek blijkt omzetaanjager
- Food-en-retail
- 4 sep 2018 @ 11:37
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - Instore marketing
- 4 sep 2018 @ 11:37
- Hugo Schrameyer
Een supermarkt zonder kinderhoek loopt omzet mis. Als kinderen rustig spelen, voelen ouders zich immers minder opgejaagd. Daardoor blijven die shoppers langer in de winkel.
‘En dan is de kans dat je één of twee producten extra koopt, wel degelijk aanwezig’, stelt Marco Menage, marketingmanager bij Instore Kids Corners, producent van kinderhoeken. Zijn bedrijf levert aan 80 tot 85% van de Nederlandse supermarkten. Dat is een behoorlijk afgetekend percentage. Bewijslast voor omzetsucces van kidscorners is moeilijker te geven.
Concurrentiegevoelig
‘Dat zou ik wel willen: dat ik met harde cijfers naar buiten kon komen. Helaas is dat niet zo eenvoudig. Supermarktorganisaties voelen er weinig voor om de invloed van een kidscorner op de omzet te delen. Het gaat om concurrentiegevoelige informatie.’
Tegelijkertijd kun je het succes van kidscorners ook aflezen aan marktaandeel in de supermarktbranche.
‘Ik durf wel te stellen dat elke zichzelf respecterende supermarkt die wordt verbouwd een kidscorner in huis haalt. Of het nu gaat om een Jumbo, Albert Heijn of Delhaize, overal waar wordt verbouwd, is de optie voor een kidscorner aan de orde.’
Je presenteert het als een soort inhaalslag.
‘Beetje wel. Vroeger was een kidscorner iets wat je extra deed om kinderen te vermaken. Tegenwoordig maakt een kinderhoek vaak deel uit van het totaalconcept. Retailers begrijpen dat een speelhoek rust in de winkel kan stimuleren. Zeker al de hoek niet is weggestopt, maar centraal in de winkel is gesitueerd. Dat geeft een gevoel van veiligheid. Kan de volwassen klant rustig winkelen, terwijl kinderen op hun gemakje spelen.’
Kun je niettemin iets zeggen over een relatie tussen omzet en een kidscorner?
‘Een speelhoek wordt vaak gesitueerd op een afdeling waar volwassenen even de tijd willen nemen. Op de cosmetica-afdeling bijvoorbeeld. Klanten willen met rust etiketten op producten kunnen beoordelen. Als hun kinderen dan stilletjes zitten te spelen, dan kan dat leiden tot een extra aankoopstimulans.’
Is het denkbaar dat een commerciële partij een kidscorner financiert? Een snoepfabrikant bijvoorbeeld, of is dat juist onwenselijk?
‘Daar gaan wij niet over. Het is de retailer die beslist. We zien niet dat commerciële partijen worden uitgenodigd om projecten te ondersteunen. Wat wel gebeurt, is dat een kidscorner wordt uitgevoerd in de huisstijlkleuren van de opdrachtgever. En het kan ook zo zijn dat de supermarkt er een bepaalde educatieve missie mee wil stimuleren. Het eten van fruit bijvoorbeeld.’
Kan het gebeuren dat een gezin specifiek naar een winkel gaat omdat het kind graag naar de kidscorner wil?
‘Dat sluit ik zeker niet uit. Ik denk ook dat een winkel wordt vermeden omdat die niet beschikt over een kidscorner. Als ouder wil je rustig boodschappen doen zonder gejengel van kinderen.’
Zijn jullie hoofdzakelijk actief in de foodhoek?
‘Nee hoor, we leveren ook aan McDonald’s, KFC, Ikea, autoshowrooms, zwembaden, tandartsen, noem maar op. Een kidscorner is een slimme en aangename toepassing om het verblijf op de vrolijken. Als je met je kind naar de tandarts gaat en er is geen kidscorner, dan wordt dat waarschijnlijk een heel onaangenaam bezoek.’
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Yumeko breidt uit naar vier Europese... 01-12-2023
- [marketeer 192] Ilse van Loon -... 01-12-2023
- Onderzoek: Slechts 14% retailers... 30-11-2023
- Samenwerking Fisherman's Friend en... 29-11-2023
- Lidl naar Alfred28-11-2023
- Tegenwerking bij internationale... 27-11-2023
MarketingTribune Events
- 26jan 2024
Deadline inschrijven Shopping Awards
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala