Marketing Huis ter Duin in teken van technologie en Bubbles & Bites

Marketing Huis ter Duin in teken van technologie en Bubbles & Bites
  • Food-en-retail
  • 7 sep 2018 @ 11:23
  • 11180 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • FoodInnovatie

Het prestigieuze grand hotel Huis ter Duin in Noordwijk moet zich niet alleen meten met ketens zoals Marriott, Hilton en Sofitel, maar ook met Booking.com en Airbnb. Vanuit marketing moet je dan nadrukkelijker pronken met je veren. Zoals met je Michelin ster.

De redactie werd pas geleden geïnviteerd om persoonlijk de nieuwe Sélection Rosé en bijpassende ‘smaaksensaties’ bij Bubbles & Bites (het pop up restaurant van Latour) te komen proberen om vervolgens bij Latour zelf te dineren en in het hotel te overnachten. Een uitgelezen mogelijkheid om ook eens de marketing van dit icoon (1885) aan de Nederlandse kust onder de loep te nemen.

Goed bewaard geheim

Stan Kerckhoffs is bij sterrenrestaurant Latour SVH Meestergastheer. Hij wilde graag de culinaire kwaliteiten van het met een Michelin ster bekroonde restaurant Latour ook op een terras presenteren. Een amuse bij wijze van spreken om de gasten te verleiden ook te gaan dineren in Latour. Dat leidde tot een ‘zoektocht’ binnen en buiten het hotel voor een geschikte plek. Wat bleek? Op de 2e etage van Huis ter Duin – boven Latour - bevindt zich een prachtig terras met groots uitzicht op de zee, dat aansluit op het vergaderzalencomplex. Het bleek eigenlijk een goed bewaard geheim. Niemand was nog op het idee gekomen dit terras vaker te gebruiken. Volgens Kerckhoffs is Bubbles&Bites als concept in 2017 getest en in 2018 als vast onderdeel in de dienstverlening opgenomen. ‘Tot nu toe zijn we niet ontevreden, maar het kan altijd beter. Het weer is erg bepalend uiteraard. We hebben een prachtige zomer gehad, maar toch bleek de wind vaak een spelbreker.’ De door hem zelf samengestelde rosé voor Bubbles&Bites is een extra service. ‘De rosé die we serveren is elk jaar vers op de fles. Ik stel die samen uit diverse witte en rode wijnen. Dat is een uitdaging, ja, om voor een breed publiek een smakelijke rosé te maken. Voor dit jaar is dat weer mooi gelukt.’  Kerckhoffs denkt dat het concept van Bubbles&Bites de tijd moet krijgen om te landen. ‘Je ziet in Italië en Spanje dit soort concepten al veel langer. Nederland moet nog even wennen, denk ik.’

Zomerse knipoog

Volgens Stephan Stokkermans, managing director van Huis ter Duin, richt het hotel zich op de leisure/particuliere markt op drie generaties (kind-ouder-grootouder). Daarom is het volgens hem belangrijk om de gasten een breed palet aan type restaurants aan te kunnen bieden naast de Brasserie (La Terrasse), Breakers Beach House op het strand, de buitenterrassen, de van Diepeningen Lounge in de lobby en Latour. ‘In de zomer willen gasten het liefst buiten en wat lichter dineren. Restaurant Latour heeft geen terras en om het team van Latour toch buiten te kunnen presenteren hebben we voor het pop up principe op het terras van de tweede etage met een aangepaste kaart gekozen. De kaart omvat wat lichtere en kleinere gerechten dan de kaart in het restaurant. Voor de marketing van Restaurant Latour als restaurant is het een zomerse knipoog om het veelzijdige en eigentijdse karakter van het (keuken)team te presenteren aan de bestaande maar ook potentiele nieuwe doelgroep.’

Hoe zijn de verwachtingen van Bubbles & Bites uitgepakt?

‘Goed. Het is het tweede jaar en het concept van locatie en type kaart valt bij de gasten in de smaak, zowel bij de vaste gasten van Latour als de nieuwe gasten. Ondanks het hoge aantal zonuren in 2018 bleek de wind toch vaak spelbreker. Daarom beraden we ons in de winter van 2018 over facilitaire investeringen zoals windschermen op het terras.’

Had het niet beter geweest om recensenten in mei uit te nodigen? Nu lijkt het zo mosterd na de maaltijd?

‘Dat was inderdaad wel beter geweest. De samenwerking met PR abonnement/Casper van Diemen is dit jaar gestart en is voor beide organisaties nog wennen om planning af te stemmen en te realiseren. Daarom hebben we ook voor de combinatie Restaurant Latour en Bubbles & Bites gekozen om het wat tijdlozer te maken. In de veranderende markt van gastronomisch genieten op Michelin niveau hebben wij voor het pop up principe en campagnes, in Oktober Twente aan Zee en in November Guilty Pleasure, gekozen waar anderen kiezen voor het gehele concept aan te passen dus geen voor- en hoofdgerechten, shared, et cetera of zelfs nog meer in kortingsacties te participeren.’

Wat is er sowieso over de marketing in grote lijnen van het Huis te zeggen? Wat zijn speerpunten in de strategie voor de komende jaren?

‘Grand Hotel Huis ter Duin bewerkt de internationale MICE (Meetings Incentives Conferences Events, red.) en Leisure (Particuliere verblijven) markt. In omzet zijn deze nagenoeg gelijkwaardig. De MICE marketing richt zich internationaal op Verenigd Koninkrijk, België, Duitsland, Zwitserland en Verenigde Staten. Bij de marktbewerking zijn de combinatie van aantal kamers en zalencapaciteit (in top 5 van Nederland), de ligging ten opzichte van Amsterdam Airport, Amsterdam, Beach of Amsterdam, Den Haag en Leiden, de ligging direct aan zee (focus- en ontspanningsmogelijkheden vs. afleiding en verleidingen van de grote steden) en familiebedrijf de USP’s. Op dit marktsegment is het meer de marketing van de destinatie: eerst Holland en dan Beach of Amsterdam en Noordwijk onder de aandacht brengen, dan “locatiemarketing”, waar we vaak met de grote ketens in concurrentie zijn. Als Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk bewerken we dus dezelfde markt als Marriott, Sofitel, Hilton in Barcelona, Budapest, Marbella, London, Parijs, et cetera. Dat het team succesvol is blijkt uit meerdere awards die we hebben gewonnen in het Verenigd Koninkrijk, de grootste MICE markt in Europa. De leisure marketing richt zich internationaal op Duitsland en België, met als achterliggend idee: 3-4 uur rijden van Noordwijk. Daar behoeven door de rijke historie van Noordwijk en Grand Hotel Huis ter Duin zowel destinatie als locatie geen introductie. Marktbewerking concentreert zich op reisorganisaties, reisbureaus en online travel agency’s. Daarnaast zijn we natuurlijk ook nationaal op beide segmenten actief.’

Baart de opkomst van de online travel agencies (ota) zoals Booking.com en AirBnB u veel zorgen?

‘Ik merk dat onze visie wat afwijkt en dat wij in tegenstelling tot veel collega’s niet meehuilen met de wolven in het bos. De invloed van ota’s neemt inderdaad toe. Belangrijkste oorzaak is dat zij in staat zijn geweest een platform te bouwen wat bijzonder gastvriendelijk is en tevens als platform investeren in marketing, ook digitaal.  Als internationale bedrijfstak hebben we dat laten gebeuren en zijn niet in staat geweest onze krachten te bundelen. Gevolg is dat we met een nieuw marketing- en verkoopkanaal te maken hebben gekregen die door hun businessmodel onze marges -meer dan traditionele kanalen uit het verleden- beïnvloedt. Van deze ontwikkeling hadden we te weinig geleerd, gezien de opkomst van Airbnb. Ook hier is sprake van een nieuw technologisch platform met heel veel gastvriendelijke opties. Wij kunnen alleen maar wensen dat onze gasten vooraf zoveel informatie met ons delen. De echte zorg zit wat betreft AirBnB wel in een falende overheid die niet meer in staat is een gelijk speelveld te creëren. Voor ons als bedrijfstak dan ook reden te meer om nog meer te investeren in technologie, -ook digitale- marketing en de opleiding van een nieuwe generatie hospitality marketeers.’

 


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken