Marqt-oprichtster Meike Beeren vertrekt naar TEN

Marqt-oprichtster Meike Beeren vertrekt naar TEN
  • Food-en-retail
  • 10 sep 2018 @ 12:28
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Retail

Meike Beeren, samen met Quirijn Bolle oprichtster van het winkelbedrijf Marqt, vertrekt naart The Executive Network (TEN). 12,5 jaar is ze bezig geweest met de groei van Marqt. Nu wordt ze TEN-partner en headhunter.

Marqt, de supermarkt met duurzame dagelijkse boodschappen, is vanaf de start in 2008 spraakmakend gebleven. Met veel tamtam ging de eerste vestiging open aan de Amsterdamse Overtoom. Sindsdien zijn er stukje bij beetje nieuwe vestigingen geopend. De teller staat nu op vijftien locaties, waarvan de meesten zich in Amsterdam bevinden, terwijl er ook een paar Marqt-supermarkten zitten in Den Haag, Rotterdam en Haarlem. Wat de keten uniek maakt, is dat de formule duidelijk heeft gekozen voor duurzame luxeproducten.

Geen winst

En daar zit ook een beetje het pijnpunt: Marqt wordt door veel klanten als (te) duur ervaren. Traditionele supermarkten als Albert Heijn en Jumbo verkopen net zo goed biologische producten, terwijl het prijsverschil behoorlijk groot is. Nu verkopen die supermarkten doorgaans minder luxe duurzame merken, maar de meerwaarde van Marqt-producten wordt door de shopper niet altijd herkend. Ander probleem is de omvang van winkelnetwerk. De huidige vijftien locaties moeten snel uitbreiding krijgen, wil de retailoperatie winstgevend worden, benadrukken insiders.

Marqt heeft nog nooit een dubbeltje winst gemaakt. In 2017 zei oprichter Bolle tegen NRC Handelsblad dat er een nettowinst zou komen, maar tot nu toe bleef die uit. Uit de jaarrekening blijkt dat het nettoverlies vorig jaar neerkwam op 1,1 miljoen euro. Dat is wel een verbetering op het jaar ervoor toen het verlies 1,4 miljoen euro bedroeg.

Geen reden

Pr-bureau Blyde, dat optreedt als woordvoerder voor Meike Beeren, benadrukt dat de omzetprestaties niets van doen hebben met de beslissing om te vertrekken. ‘Meike heeft in al die jaren dat ze bij Marqt betrokken was, veel kennis opgedaan over duurzaamheid, en wil die nu breder gaan benutten. Ze wil meer vanuit een helikopterview betrokken zijn bij ontwikkelingen in de voedingssector’, zegt Marlie Paauw van Blyde.  

Uit het persbericht dat de overstap van Beeren aankondigt: ‘Vanuit deze (nieuwe) rol focust zij zich in eerste instantie op de top van de FMCG en Retail. Beeren heeft met haar diepgewortelde kennis van deze sector en haar achtergrond bij Marqt de perfecte mix om voor te sorteren op deze snel veranderende markt bij het vinden van de juiste topbestuurders.’

Vooruitziende blik

Marty Tuk, Managing Partner van TEN: ‘De wens van de consument verandert in dermate snel tempo dat deze branches groot belang hebben bij bestuurders met een diepgaand inzicht in deze behoeften en een duidelijke visie. Het is de rol van TEN om bestuurders te vinden die een duidelijk beeld van deze snel veranderende markt hebben en deze visie weten te combineren met executiekracht om de noodzakelijke change te realiseren. Door het juiste inzicht in de snel veranderende vraag van de consument kunnen zij omgaan met de snelheid waarmee innovaties (moeten) worden doorgevoerd. Daarnaast is het onoverkomelijk om stil te staan bij de impact die een bedrijf heeft op de maatschappij en op het milieu. Beeren heeft met haar diepgewortelde kennis van deze sector en haar achtergrond bij Marqt de perfecte mix om hierop voor te sorteren bij het vinden van de juiste topbestuurders voor deze sector.’

TEN is inmiddels het leidende Nederlandse bureau in de top van de markt. Met de aanstelling van Beeren kan het bedrijf haar stevige positie in de FMCG en Retail verder versterken.

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken