Mensen hebben hekel aan marketingsegmenten

Mensen hebben hekel aan marketingsegmenten
  • Food-en-retail
  • 20 sep 2018 @ 08:40
  • 9594 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
  • Marketing

Doelgroepen, personas, peergroups. Or whatever. Lekker overzichtelijk voor marketeers, maar een vloek voor consumenten. Die willen helemaal niet in een groep zitten.

Personalisatie is één van de grootste uitdagingen die op het bordje ligt bij marketeers. Vooral met de bedoeling om 1:1 te kunnen communiceren. Die uitdaging blijkt zo gek nog niet, want een recent onderzoek van Selligent Marketing laat zien dat mensen zich behandeld willen voelen als individu. En dus niet als onderdeel van een doelgroep. Het marketingplatform heeft bij het onderzoek 7.000 respondenten vanuit heel de wereld betrokken.

Driekwart

Millennials. Stadsbewoners. Plattelandsgezinnen. Marketeers zijn dol op zulke segmentaties, terwijl driekwart van de ondervraagden (74%) aangeeft dat ze geen onderdeel wil zijn van een doelgroep. Mensen hechten er waarde aan om zich benaderd te voelen als individueel persoon. Opmerkelijk: van de Amerikaanse ondervraagden is dat niet driekwart, maar net iets meer met 77%.

Tegenstrijdig

Er bestaat ook een ander geluid. Een tegenstrijdig geluid eigenlijk. 75% vindt het niet fijn als bedrijven mensen herkennen op basis van hun online klikgedrag. Dus enerzijds willen mensen zich behandeld voelen als individu, anderzijds hebben marketeers geen mogelijkheid in handen om mensen individueel te segmenteren. 62% is “vrij”of “behoorlijk” bezorgd over de mogelijkheden van bedrijven om hun locatie te achterhalen. En toch heeft slechts 42% diezelfde zorg over bedrijven die interessante aanbiedingen sturen op basis van hun huidige locatie of belangstelling.  

Opmerkelijke uitkomsten

  • Een derde van de respondenten verwacht dat merken anticiperen op hun behoeftes. En maar liefst 70% is het eens met de stelling dat merken de individuele situatie van mensen begrijpen als ze met hen communiceren. Denk aan burgerlijke staat, leeftijd, locatie, enzovoorts. Dus geen hondenbrokken-aanbieding communiceren met iemand die een kat als huisdier heeft.
  • Op basis van geofencing is het tegenwoordig mogelijk te communiceren met passanten zodra ze in de buurt zijn van een winkel. 48% van de millenials vindt dat een prima ontwikkeling, 43% van de generatie X vindt dat ook, maar baby boomers staan er met een positief signaal van slechts 29% niet echt voor open.
  • Slechts 1 op de 5 respondenten is bereid om van tevoren persoonlijke informatie te verstrekken, ook al betekent dat een positief effect op het contact tussen merk en individu.

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken