Opleidingsplatform voor bouwmarktmedewerker biedt 'education permanente'
- Food-en-retail
- 4 sep 2018 @ 09:17
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OpleidingArbeidsmarktWinkelen
- 4 sep 2018 @ 09:17
- Peter van Woensel Kooy
Het nieuwe digitale opleidingsplatform voor de Doe-Het-Zelf branche is live gegaan. Met dit nieuwe platform, dat door werkgevers en werknemers gezamenlijk gefinancierd is, geeft de branche daadwerkelijk invulling aan de ambitie ‘een leven lang leren’.
Het nieuwe platform omvat de basis vakopleiding, nascholingsmodules en een online naslagwerk en is beschikbaar op computer, tablet en mobiel. In de Vakopleiding Doe-het-zelf doet de bouwmarktmedewerker uitgebreide kennis op van de producten die in de bouwmarkt worden verkocht en de toepassing daarvan, vertellen de initiatoren. 'Daarbij wordt ook aandacht besteed aan milieu- en veiligheidsaspecten. De opleiding wordt al meer dan 15 jaar gebruikt door bouwmarktmedewerkers in het hele land. Het diploma wordt branche breed erkend en heeft sinds vorig jaar de status verworven van certificeerbare eenheid in het mbo-onderwijs. De opleiding is nu weer volledig geactualiseerd en afgestemd op de huidige praktijk van de bouwmarkt en doe-het-zelfwinkel waarin assortimenten steeds breder en productkennis steeds belangrijker worden. Een belangrijke vernieuwing is dat de opleiding zich automatisch aanpast aan de reeds aanwezige voorkennis en dat de deelnemer meer wordt uitgedaagd zijn kennis continu te toetsen en te vergroten.'
Leven lang leren
Het platform omvat ook bij- en nascholingsmodules en een online naslagwerk.. Daar waar de oude omgeving een goede basis bood, gaat het nieuwe platform een stap verder door de bouwmarktmedewerker gedurende zijn gehele loopbaan ontwikkelingsmogelijkheden te blijven bieden. Daarmee geeft de branche daadwerkelijk invulling aan ‘een leven lang leren’ en wordt duurzame inzetbaarheid van medewerkers in de branche ondersteund.
De opleiding is primair gericht op bouwmarktmedewerkers maar kan daarnaast ook door ROC’s worden gebruikt. De inhoud is afgestemd op het keuzedeel Bouwmarkt Basis dat vorig jaar door de Minister van Onderwijs is vastgesteld als certificeerbare eenheid in het mbo- en volwassenenonderwijs. Dit geeft het diploma van de Vakopleiding Doe-het-zelf een belangrijke meerwaarde op de arbeidsmarkt.
Bespeak
De vakopleiding is in opdracht van SRD door Bespeak ontwikkeld. Bespeak is een bedrijf met onderwijsspecialisten dat innovatieve opleidingsproducten ontwikkelt. Daarbij verzorgt Bespeak het gehele traject van advies, ontwerp en ontwikkeling tot implementatie en exploitatie.
(PvWK)
Over SRD
'Stichting Retailopleidingen DHZ-branche (SRD) heeft als doel medewerkers in de doe-het-zelfbranche met theoretisch en praktisch onderwijs op te leiden. Om dat te bereiken is de SRD in 2001 gestart met een branchebrede vakopleiding waarin algemene vakkennis wordt aangeboden in de vorm van zelfstudie. Sindsdien starten jaarlijks ruim 1000 bouwmarktmedewerkers met de Vakopleiding Doe-het-zelf. Naast opleiden heeft de SRD ook als taak het afnemen van examens en het afgeven van certificaten, basisdiploma’s en vakdiploma’s.' (bron: SRD)
Over Stichting Sociaal Fonds Doe-Het-Zelfbranche
'De herontwikkeling van de vakopleiding is voor een substantieel deel gefinancierd door de Stichting Sociaal Fonds Doe-Het-Zelfbranche (SSFD). SSFD financiert en subsidieert activiteiten die gericht zijn op het wat betreft arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en arbeidsverhoudingen optimaal functioneren van de bouwmarkt en/of doe-het-zelfwinkel. Werkgevers en vakorganisaties (CNV en FNV) werken in de stichting samen om tot uitvoering van de doelstelling te komen.' (bron: SFDHZ)
Foto boven:: Gerrit Jan Oudenes (directeur Bespeak) en Harm Jan Stoter (voorzitter SRD). Fotocredit: Bespeak
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Harm Jan Stoter
- FNV
- irecteur
- DIY
- bouwmarkt
- Bespeak
- CNV
- onderwijs
- Gerrit Jan Oudenes
- ontwikkeling
- winkel
- personeel
- Sociaal Fonds Doe-Het-Zelfbranche
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing