AH: 'Samen naar minder verpakkingen en meer recycling'

AH: 'Samen naar minder verpakkingen en meer recycling'
  • Food-en-retail
  • 10 sep 2018 @ 10:01
  • 9637 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
  • PackagingMarketing

Minder verpakkingen en meer recycling. Daar draait de campagne van Albert Heijn die vandaag start om. Met hulp van partners als Milieu Centraal informeert de supermarkt klanten over de stappen die gezet worden om minder verpakkingsmateriaal te gebruiken, het nut van verpakkingen en over het scheiden van afval.

Albert Heijn gaat nog meer verduurzamen, onder andere door minder en beter recyclebare verpakkingen te gebruiken, zo meldt de retailketen.

Marit van Egmond, commercieel directeur bij Albert Heijn: 'We hebben al heel wat stappen gezet. Dit jaar besparen we al vier miljoen kilo aan verpakkingsmateriaal en we gaan nog veel meer doen. Daarbij kijken we bij elk product zorgvuldig wat de beste oplossing is. Verpakkingen hebben in veel gevallen een functie. Ze zijn belangrijk voor de houdbaarheid en kwaliteit van producten en voorkomen voedselverspilling. Vanaf vandaag laten we op TV, op Appie Today en op ah.nl zien welke stappen we zetten. Bijvoorbeeld het vervangen van een plastic deksel door folie op een bakje aardbeien. Daarnaast helpen we klanten, samen met Milieu Centraal, verpakkingen beter te recyclen.'

De ambities van Albert Heijn, volgens AH:

* 25% minder verpakkingen in 2025. Dat is zo’n 20 miljoen kilo. Van plastic om groente en fruit tot dozen van ontbijtgranen
* In 2025 zijn alle verpakkingen van eigen merk-producten 100 % recyclebaar

Vera Dalm, directeur Milieu Centraal reageert: 'Het is goed dat Albert Heijn de verpakkingen van alle eigen merk-producten gaat verduurzamen. En dat tegelijkertijd klanten worden gestimuleerd om mee te doen, bijvoorbeeld door herbruikbare zakjes aan te bieden voor groente, fruit en brood. Als je dan toch iets moet weggooien, zorg dan dat het gerecycled kan worden door op te letten hoe je het weggooit. De afvalscheidingswijzer helpt bij twijfel. Deze campagne stimuleert mensen denk ik ook na te denken over welke verpakking ze wel of juist niet zouden moeten kopen. Zo komt verduurzaming van twee kanten.'

De aanpak van Albert Heijn richt zich op vier thema’s: verminderen, hergebruiken, recyclen en hernieuwen. Een paar voorbeelden die AH aanhaalt:

* herbruikbare zakjes voor groente, fruit en brood
* minder plastic door deksels van bakjes fruit te vervangen door folie, dunnere waterflesjes en yoghurtemmers
* volledig recyclebare verpakking voor champignons en Perla koffie
* afschaffen van de zwarte schaaltjes - denk aan de vleeswarenschaaltjes - bij alle eigen merk-producten
* gebruik van kunstof gemaakt door suikerriet, bijvoorbeeld bij AH Puur wasmiddel en de twee liter-verpakking Bio-melk
* stimuleren van afval scheiden met een weggooiwijzer op alle eigen merk-producten en de afvalscheidingswijzer van Milieu Centraal op ah.nl

Omdat Albert Heijn gelooft in de kracht van samen organiseerde de supermarkt in aanloop naar de campagne een dialoog met maatschappelijke organisaties, verpakkingsexperts en overheid. Er werd gesproken over verminderen en recyclen van verpakkingen en een schone buurt. Eerder dit jaar organiseerde Albert Heijn al dialoogsessies over andere maatschappelijke thema's als werken in de toekomst, lokale betrokkenheid en suikerreductie.
(PvWK)


Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken