Strategieverandering? Grote directiewisseling C&A

Strategieverandering? Grote directiewisseling C&A
  • Food-en-retail
  • 17 okt 2018 @ 10:12
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PersonaliaMarketing

De kledingketen C&A zal verschillende functies binnen het Europese management opheffen. Vier van de zeven bestuurders gaan met vervroegd pensioen of worden vervangen, waaronder familielid Bart Brenninkmeijer.

Deze maatregel zou volgen uit het feit dat C&A probeert niet te veel terrein te verliezen aan concurrenten zoals Primark, Uniqlo en H&M en zou voor vernieuwing moeten zorgen. De verkopen de afgelopen periode zouden wat zijn tegen gevallen. De huidige generatie Brenninkmeijers stond in januari 2018 volgens MarketingTribune en het Duitse Der Spiegel op het punt het kledingconcern te verkopen aan een consortium Chinezen. Binnen het familiebedrijf zijn hier geen nadere details over bekend gemaakt.

Driekoppig MT
De Nederlandse tak gaat meer plaats maken voor premiummerken in het assortiment. Online activiteiten worden ook verder ontwikkeld, blijkt uit recent familieberaad. Het management van C&A Europa wordt nu gevoerd door drie personen: eindbaas Alain Caparros en Martijn en Tjeerd van der Zee. Overigens is het gebruikelijk voor de Brenninkmeijers om eerder met pensioen te gaan dan 66. In 1841 openden broers Clemens en August Brenninkmeijer een textielopslag in Sneek. In 1841 begonnen ze in dezelfde stad een winkel in confectiekleding. De familiestructuur bleef tot vandaag de dag gehandhaafd, evenals de praktijk om als familie goede doelen te steunen.

1575 winkels
Nu zal een aantal strategische beslissingen in Europa worden genomen, kondigt Caparros aan. Een grote vermindering van het personeelsbestand staat niet op de agenda. Volgens C&A Europa steeg de omzet vorig jaar met 4% 'op het oude continent' en bereikte het marktaandeel 7,3%. Anno 2018 verwelkomt de keten dagelijks meer dan 2 miljoen klanten in 1.575 Europese winkels. 'Met circa 35.000 medewerkers zijn we een zeer belangrijke speler in het merendeel van de grote landen in Europa. We hebben ook een groeiende aanwezigheid in Brazilië, Mexico en China.'  

(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken