[interview] Marketeer De Vegetarische Slager: 'Foodtech helpt wereld te verbeteren'
- Food-en-retail
- 23 okt 2018 @ 00:02
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - InterviewFoodMarketing
- 23 okt 2018 @ 00:02
- Peter van Woensel Kooy
Gezonder en efficiënter eten zonder narigheid, dat wil een groeiende groep mensen. Dus daar springen marketeers op in. Gevolg: een hausse aan vleesvervangers. Brand manager Amadea Boneschansker van De Vegetarische Slager geeft een update over deze pionier en over de biefstuckfabriek.
Opmerkelijk de laatste weken was de hausse aan plantaardige vleesvervangers die ineens op de markt kwam. Ook uit traditionele hoek. Unox kwam met een vegetarische rookworst, ter gelegenheid van de 'Nationale Krokettendag' trakteerde snackfabrikant Beckers op 9 oktober op de Zuidas in de hoofdstad alle liefhebbers op een gratis vegetarische kroket. Deze variant is onderdeel van de nieuwe vegetarische snacklijn ‘Veggie’ die net gelanceerd is, waarvoor ook al een pop-up Vegetaria in Amsterdam was neergezet. Jumbo maakt indruk met het groeiende en nu al enorme huismerkassortiment 'Jumbo Veggie Chef'. AH biedt de sappigste vega-hamburgers uit eigen fabriek en Vivera's plantaardige biefstuk -bedacht in Nederland- is een tophit in Engeland. Chefs als Yotam Ottolenghi laten bovendien zien dat het koken met groenten minstens zo spannend is en meer keuze biedt dan uit drie of vier dieren.
Kantelpunt in de foodmarkt
Een pragmatische aanpak in deze foodrevolutie, die uitgebreid wordt belicht in MarketingTribune print-editie die vandaag verschijnt, komt van Jaap Korteweg. Hij is oprichter van De Vegetarische Slager en geen onbekende in het marketingvak. Korteweg zet foodtech in om plantaardige varianten te maken die minstens even lekker moeten zijn als vlees. Wanneer deze dan goedkoper worden dan dierlijke varianten, 'kantelt de markt', zo voorspelde hij eerder in MarketingTribune. Toch waren we redelijk 'flabbergasted' door zijn nieuwste stunt: een samenwerking met het traditionele snackmerk Mora. We gaan hier op in met brand manager Amadea Boneschansker. Acht jaar na de oprichting van 'DVS' en ruim 4000 verkooppunten in zestien landen later noemt zij haar merk 'een begrip'. Hiervoor werkte Boneschansker als communicatie- en brandmanager bij internationaal cosmeticabedrijf Lush.
Het aantal vleesvervangers lijkt de laatste tijd omhoog te schieten. How come? Blijvertjes of greenwashing?
'Er zit inderdaad veel beweging in de markt voor vega en vegan vlees en dat is in principe een geweldige ontwikkeling. Kwestie van vraag en aanbod – zelfs grote vleesbedrijven willen niet achterblijven omdat plantaardig de toekomst is. Of het blijvertjes zijn moet blijken, dat heeft van alles te maken met de kwaliteit van het product. Producten die weinig smaakvol zijn kunnen averechts werken voor wie een dagje vega probeert, dus des te groter het belang van hoogwaardige producten op de markt. Alleen met een lekker assortiment kun je goed overtuigen en voor De Vegetarische Slager is de juiste smaak en structuur daarom een belangrijke eis voor elk nieuwe product dat we op de markt brengen.'
Kan foodtechnologie helpen de wereld te verbeteren?
'Daar ben ik van overtuigd. Dat vlees het meest verspillende onderdeel van onze voedseleconomie is, is bij veel mensen ondertussen bekend. Maar hoe te denken in oplossingen? Wat mij betreft is De Vegetarische Slager hier het geslaagde bewijs van. Er is dan ook veel aandacht voor de voedselrevolutie die er gaande is, ook vanuit het buitenland. In korte tijd volgen grote internationale titels als The Economist, Bloomburg magazine en Huffington Post elkaar op om verslag te doen van wat hier gaande is, omdat het als baanbrekend wordt gezien. De samenwerking met wetenschappers en foodtechnologen speelt een grote rol, zoals van de Wageningen Universiteit. Ik zie ze om die reden echt als helden: onmisbare schakels in een sector die zoveel invloed heeft – op wereldniveau.'
Jullie zijn net met Mora in zee gegaan. DVS doet vaker co-producties. Waarom deze strategie?
'We prediken graag buiten de parochie. Door een partnership met een ander kwaliteitsmerk bundelen we kennis en kracht en dat resulteert in lekkere producten die toegankelijk zijn voor een breed publiek. Bovendien past die positieve, openminded benadering erg goed bij ons merk, waarbij we ons voornamelijk focussen op de vleesliefhebber. Niet alleen vegans en vegetariërs weten ons te vinden, maar ook de flexitariërs of vleeseters die best ‘ns een dagje vegetarisch willen proberen. En dat smaakt dan vaak naar meer; de samenwerking met Smullers die we onlangs zijn aangegaan resulteert nu bijvoorbeeld ook al in een verkoop die de verwachtingen overtreft.'
Betekent dat ook gebundelde marketingkracht?
'Zeker. De innovatieve, eigenzinnige identiteit van De Vegetarische Slager matcht goed met Mora als meest populaire Nederlandse snackfabrikant. Twee iconische merken; samen hebben we mooie plannen. Het eerste product, een vegetarische draadjesvleeskroket is al verkrijgbaar bij het restaurant van De Vegetarische Slager, De Vleesch Lobby in Den Haag. De eerste reacties zijn erg positief en de eerste lichting was in korte tijd uitverkocht.'
Hoe staat het met jullie biefstuckfabriek?
'Dat gaat goed, maar is tegelijkertijd een uitdaging. Productie is in volle gang en de eerste producten uit Breda rollen van de band. Omdat we ondertussen verkrijgbaar zijn in 16 landen, zorgt dat voor grote vraag. We willen de grootste slager ter wereld worden en groeien snel. Daarbij zien we er op toe dat kwantiteit en kwaliteit hand in hand gaan. Ondertussen wordt er niet alleen hard gewerkt aan de perfecte plantaardige biefstuk, maar ook aan een handzame biefstuckmachine die de voedselrevolutie in een nog grotere stroomversnelling kan brengen.'
Zijn er nog meer innovaties van DVS in de maak, waarover je al wat kan zeggen?
'We hebben deze maand een Naked Chickburger (ongepaneerde vegan kipburger, red.) en de vegan Roockworst uitgebracht – "de eerste met knack" - en er komt nog veel meer lekkers aan. Ik beloof dat het "des Vegetarische Slagers" is, goed en verrassend dus. Watch us!'
Dit gedeelte van de coverstory in MT18-'18 is geschreven door senior redacteur Peter van Woensel Kooy en is een deel van het print-artikel dat op 23 oktober 2018 verscheen.
Fotoportret Amadea (boven): Inge van den Broek
Lees ook ons interview met cmo Marcel Joosten van Van Geloven snacks, 'Dit is zeker geen marketing stunt', over de samenwerking tussen Mora en DVS
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- DVS
- slacht
- wereldvoedselprobleem
- plantaardig
- innovatie
- mensen
- food
- leedvrij
- hausse
- zonder narigheid
- foodtech
- Amadea
- vlees
- soja
- vleesvervangers
- marketeer
- efficiënter eten
- mvo
- marketeers
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing