[interview] Maurine Alma, CMO Takeaway.com: ‘Ons platform is de eigenlijke marketingtool’

[interview] Maurine Alma, CMO Takeaway.com: ‘Ons platform is de eigenlijke marketingtool’
  • Food-en-retail
  • 22 okt 2018 @ 10:09
  • 14348 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • Food

Wordt Deliveroo overgenomen door Uber? Of neemt Amazon Deliveroo over? Wereldwijd is de markt voor online bezorgmaaltijden de laatste weken aardig in beroering. Bij Thuisbezorgd.nl is daar nog niet zoveel van te merken.

Integendeel, de Nederlandse marktleider richt zich nu ook op de kantoormedewerker, om te beginnen op Schiphol. Een gesprek met Maurine Alma, CMO Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl.

Alma presenteerde vrijdag 28 september samen met André van den Berg (COO Royal Schiphol Group) een nieuwe bezorgservice voor werknemers van bedrijven op en rond Schiphol. Mensen die werkzaam zijn op bedrijventerrein Schiphol Central Business District kunnen voortaan via Thuisbezorgd.nl een lunch of avondeten bestellen bij één van de vier deelnemende restaurants. De maaltijden worden gratis bezorgd door fietskoeriers van Scoober, de eigen logistieke service van de online maaltijdbesteldienst voor de zakelijke markt.

U werkt nu anderhalf jaar bij Thuisbezorgd.nl. Welke kant wilt u ermee op?

‘Het is een sterk merk met een enorme naamsbekendheid - iedereen weet wat Thuisbezorgd.nl is - maar het is nog een jong merk en dat is de uitdaging die er ligt. Om er meer lading aan te geven, is het belangrijk uit te leggen wat wij allemaal doen, bijvoorbeeld hoe veel keuze aan restaurants en gemak wij bieden en dat je gebruik kunt maken van een foodtracker. Dat wil ik meer over de bühne brengen. Dus een combinatie van massamarketing, maar daar tegelijkertijd diepgang aan geven.’

Hoe werkt dat in de praktijk?

‘Centraliseren werkt gewoon goed. Alles wat wij doen, doen wij in één keer groot, over alle landen heen en dat betekent dat wij geen tijd verliezen aan een marketingstrategie per land. Daar hebben wij intern ook nauwelijks discussie over. We rollen het in één keer goed uit. Dat betekent niet dat wij lokaal niet relevant willen zijn, dus wij maken die vertaalslag heus wel. Als je in Duitsland de app gebruikt, zie je meteen welk type restaurants deelnemen, dus dan heb je die lokale oplossing al. Daarnaast halen wij veel nieuw talent binnen en zetten wij de technologie zo goed mogelijk in. Ons platform is de belangrijkste marketingtool. We doen natuurlijk aan tv-reclame en zijn actief op social media en bij Google, maar het grootste deel van de interactie met de klanten is door het product zelf. We hebben voor deze nieuwe dienst op Schiphol ook niets toegevoegd aan ons product, slechts het bezorggebied afgebakend. Die eigen software is ook een groot voordeel ten opzichte van de concurrentie, het is heel betrouwbaar.’

Wie is de grootste concurrent?

‘De grootste concurrent is de telefoon! Veruit de meeste mensen bellen nog steeds rechtstreeks met een restaurant. Met betrekking tot de logistieke dienst, Scoober, zien wij wel online concurrentie, bijvoorbeeld UberEATS en Deliveroo. De grootste platformconcurrent in Duitsland en andere Europese landen is Delivery Hero.’

Heeft het feit dat u een vrouw bent, nog gevolgen gehad voor de marketingstrategie?

‘Er is niet zoveel verschil, maar het viel mij wel op dat Thuisbezorgd.nl sterk op mannen focuste in de marketing en daar was eigenlijk geen aanwijsbare reden voor, want wij hebben een heel brede groep gebruikers, zowel mannen als vrouwen. Daar stuur ik wel in bij. Bij het portretteren van onze klanten houden wij dan ook rekening met een zo breed mogelijke vertegenwoordiging van de bevolking.’

Nog overnameplannen?

‘We zijn constant aan het veranderen. Dat moet ook wel, want de verwachtingen van klanten veranderen ook. Er is één constante en dat is de behoefte aan eten. Per land zijn er natuurlijk verschillen qua ontwikkeling: in het ene land neemt het gebruik van de app om eten te bestellen sneller toe dan in het andere. In bijna elk land hebben we een andere naam, maar het logo en de user experience is overal hetzelfde. Zodoende is de merkpropositie in bijvoorbeeld Polen, Bulgarije of Roemenië hetzelfde als in Nederland of België. Dit jaar hebben we aardig wat overnames gedaan. Die business moeten we eerst eens goed door ontwikkelen.’

Dit artikel is geschreven door Flip Schultz, tekstschrijver en fotograaf.

Redactie MarketingTribune

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken