[interview] Mora gaat samenwerking aan met De Vegetarische Slager

[interview] Mora gaat samenwerking aan met De Vegetarische Slager
  • Food-en-retail
  • 3 okt 2018 @ 09:08
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • InterviewFoodMarketing

Mora en DVS introduceren een nieuwe samenwerking. Eindverantwoordelijke marketeer Marcel Joosten (49, foto) van Van Geloven snacks, vertelt over de achterliggende marketing insight van deze innovatie en de gezamenlijke plannen. 'Dit is zeker geen marketing stunt.'

Mora slaat de handen ineen met De Vegetarische Slager. Hun eerste gezamenlijke producten, waaronder een vegetarische kroket, liggen naar verwachting begin 2019 in de supermarkt. Ook leveren ze de vegahapjes aan bedrijfskantines, cafetaria's en andere horecagelegenheden. De samenwerking speelt in op de trend dat steeds meer consumenten vegetariër worden of minder vlees willen eten. Volgens de fabrikanten zijn er in Nederland inmiddels al zo'n 750.000 vegetariërs en zijn twee op de drie Nederlanders flexitariër. Die laatste groep eet af en toe vegetarisch. Wij spreken Joosten over de plannen.
 

Introduceer uzelf graag kort. Wat hebt u met marketing?

'Mijn naam is Marcel Joosten, 49 jaar oud, directeur marketing & innovatie bij Van Geloven snacks sinds 2010. Marketing zit al zo’n 25 jaar in mijn genen en heb mogen werken voor een hele mooie trits aan Nederlandse merk iconen als Verkade, Mona, Campina, Douwe Egberts, Pickwick en nu op lands lekkerste snackmerken als Mora, Van Dobben, Kwekkeboom en de Bourgondiër. Marketing moet ervoor zorgen dat de merken blijven groeien en bloeien, maar ook tegelijkertijd koesteren en beschermen van het DNA.'  

Mora en DVS introduceren een nieuwe samenwerking, mooi nieuws. Wat was hiervoor de marketing insight? Hoe kwam u hierachter?

'We zitten echt in een nieuw stadium van verandering in onze vleesconsumptie. Het aanbod maar vooral ook het besef dat het anders moet en kan vanuit de maatschappij groeit enorm. Zowel op bord als in het schap, op de borrelkaart, in de bedrijfskantines, op de BBQ etc. overal zie je dat er alternatieven voor vlees komen die net zo lekker zijn. Ook in snacks verwacht ik dat het aandeel vleesloos explosief gaat groeien. Wij willen als markleider hierin vleesvrij snacken super lekker en toegankelijk maken, zowel voor de vegetariër, flexitariër als de vleesliefhebber. Ik heb Jaap Korteweg (van de Vegetarische Slager) op een dag gebeld om een kennis te maken vanuit het idee dat wij wel eens samen een versnelling zouden kunnen creëren. Hun ideologie en geloof om de beleving vanuit het lekkere van vlees juist vast te houden en door te vertalen naar vegetarisch, sprak mij enorm aan. Ik geloof ook in het tijdloze van een frikandel en kroket maar dat kan ook zonder vlees. Vanaf het begin was er sprake van een hele sterke klik en zijn we gezamenlijk met de ontwikkeling begonnen. Uitgangspunt was dat we net zoveel tijd zouden nemen als nodig totdat we een kroket etc. hebben die echt net zo lekker is als het origineel. Want of je nou vegetariër, flexitariër of vleesliefhebber bent, een kroket moet smaken zoals een kroket hoort te smaken.  Nu anderhalf jaar later is het zover.'

Kunt u iets vertellen over de nieuwe snack range? Welke toegevoegde waarde biedt deze voor de klant, wat is echt onderscheidend?

'We komen om te beginnen met een kroket, bitterbal en een Kipkorn, allen zonder vlees. De combinatie van Mora en de Vegetarische Slager is daarbij bijzonder en biedt veel waarde voor de consument. Mora staat bekend als de snackautoriteit bij uitstek, wij weten hoe je lekkere snacks maakt en die aan de man moet brengen. De Vegetarische Slager draagt enorm veel kennis bij op vegetarische en veganistische grondstoffen en bezit een enorme drive om de grootste slager van Nederland en daarbuiten te worden. Het bedrijf heeft in korte tijd veel sympathie en een fan base opgebouwd. Deze passie van beide merken is terug te vinden in een unieke range aan producten die niet onder doet voor het origineel. En het blijft uiteraard niet bij de kroket, bitterbal en Kipkorn.'

Waar zal het nieuwe assortiment te krijgen zijn? Ook online?

'Wij gaan het assortiment aanbieden aan alle retailers, cafetaria’s, cateraars, horeca gelegenhededen, pompstations et cetera. Dus hopelijk kunt u de range straks overal terugvinden waar gesnackt wordt.  Ook online.'

Zelfs grote vleesaanbieders zoals de makers van Unox (verkocht door Unilever, red.) anticiperen op een toekomst waarin meer vleesvervangers zullen worden gevraagd door het publiek. Denkt u dat deze samenwerking met DVS structureel is of een tijdelijke marketing stunt?

'Zeker geen marketing stunt. We zijn al ruim anderhalf jaar met elkaar bezig en hebben grote ambities samen. De samenwerking is structureel met als doel snacken zonder vlees in Nederland maar ook in België voor iedereen toegankelijk en lekker te maken.'  

Kunt u iets vertellen over de promotiestrategie? Hoe wordt het nieuwe vega-Mora assortiment bekend?

'Onder de noemer "Proef ‘mmm en geloof het niet" zullen Cora van Mora en Jaap Korteweg samen in een foodtruck het land ingaan om de consument kennis te laten maken met de nieuwe vegetarische kroket. Deze content zal in diverse media terugkomen maar ik hoop en verwacht dat ervaringen van consumenten zelf het belangrijkste medium zullen zijn waarmee de nieuwe range bekend en geprobeerd wordt.'

Hebt u nog ander Mora-nieuws dat wellicht het delen waard is? Hoe gaat het met Mora?

'Het gaat heel goed met Mora. Mora is in de afgelopen jaren zeer sterk gegroeid middels nieuwe ranges zoals de succesvolle Oven & Airfryer range in zowel Nederland als Belgie. Deze ontwikkeling heeft het thuis snacken een nieuwe impuls gegeven. We hebben net Tostini in de markt gezet dat via een andere bereidingswijze (toaster, red.) inspeelt op de behoefte aan een snelle lunch/tussendoortje met een hartig gevuld broodconcept.'

tekst: Peter van Woensel Kooy


Marcel Joosten, directeur marketing & innovatie bij Van Geloven snacks
(fotografie: Frans Lahaye i.o. Mora)


Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken