Plastic Promise op Amsterdam Dance Event gelanceerd

Plastic Promise op Amsterdam Dance Event gelanceerd
  • Food-en-retail
  • 19 okt 2018 @ 16:54
  • 12794 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOPackagingMarketing

De evenementenindustrie wil laten zien ook op het gebied van verantwoord plasticgebruik een pionier te zijn. Daarom is de Plastic Promise op het Amsterdam Dance Event door Stientje van Veldhoven en Sam Feldt gelanceerd. 'Een mooie stap op het gebied van verantwoord plasticgebruik met onder andere Lipton als koploper.'

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat en DJ Sam Feldt hebben samen met onder andere AB InBev, Air Events, Amsterdam Dance Event, Coca-Cola, DGTL, Grolsch, Gemeente Amsterdam, Heineken, ID&T, Lipton en Vrumona de campagne om verantwoord plasticgebruik binnen de evenementenindustrie te stimuleren gelanceerd.

Plastic Promise is volgens de initiatiefnemers 'een landelijke beweging waarmee de dynamische en innovatieve evenementenindustrie bewijst ook op het gebied van verantwoordelijk plasticgebruik een pionier te zijn.' Tijdens de lancering was er aandacht voor manieren waarop bedrijven kunnen bijdragen aan het doel om binnen drie jaar minimaal vijftig procent van alle plastic wegwerpartikelen zoals bekers, borden, bestek en regenponcho’s door herbruikbare producten is vervangen of hoogwaardig gerecycled wordt. Ook werden de eerste 'koplopers' bekendgemaakt.

Niet alleen organisatoren van festivals, sport- en zakelijke evenementen, maar ook drankmerken en andere leveranciers kunnen hun naam verbinden aan dit initiatief, door zich aan te melden via het platform van Plastic Promise en daar hun doelen op het gebied van verantwoord plasticgebruik bekend te maken. Ze zijn vrij om te besluiten welke doelen dit precies zijn, zolang de doelen maar binnen drie jaar haalbaar zijn én echt een impact hebben, aldus Van Veldhoven en Feldt.

Staatssecretaris Van Veldhoven: 'Het is bizar als je ziet hoeveel plastic bekers, rietjes en voedselverpakkingen we produceren om die vervolgens maar één keertje te gebruiken. Zonde! Dus dat we vandaag samen afspreken om op festivals binnen 3 jaar minimaal de helft van al die plastic wegwerpartikelen weg te doen en door duurzame alternatieven te vervangen, is heel goed nieuws. En bovendien is het een hele forse stap op weg naar mijn uiteindelijke doel: een brede aanpak voor een toekomst zonder wegwerpplastic.'

Bedrijven die zich aansluiten, worden onderdeel van een groeiende groep duurzaamheidspioneers, waarbij ze de mogelijkheid krijgen hun kennis en netwerk te verbreden en te versterken. DJ Sam Feldt is één van die duurzaamheidspioneers en toont zich betrokken: 'Nu ik weet hoeveel impact plastic heeft op onze planeet, raak ik steeds meer gemotiveerd om mijn bereik te gebruiken om hier iets aan te doen. Ik wil onderzoeken hoe we recycling op een grotere schaal in ons leefgewoontes kunnen inplementeren. Zelf reis ik met een herbruikbare waterfles en vraag ik tijdens events waar ik draai de promotors om geen rietjes uit te delen, tenzij mensen hier specifiek om vragen.'

(PvWK)

Foto boven:
De koplopers die op 17 oktober op het podium stonden, waren o.a.: AB InBev, Air Events, Amsterdam Dance Event, Bar le Duc, Booking.com, Coca-Cola, Dekmantel, DGTL, Eurosonic Noorderslag, Grolsch, Gemeente Amsterdam, Heineken, ID&T, Kultlab, Le Champion, Lipton, Mandala, Ploegendienst, Q-dance, Solar Weekend Festival, Vierdaagsefeesten, Vrumona en Your Productions.

 

Over Plastic Promise
'Plastic Promise is een landelijke campagne waarmee de dynamische en innovatieve evenementenindustrie zich ook op het gebied van verantwoord plasticgebruik een pionier toont. Het gebruik van plastic wegwerpartikelen op festivals en events is nu nog vaker regel dan uitzondering. Daarom streeft Plastic Promise er samen met de industrie naar om ervoor te zorgen dat binnen 3 jaar minimaal 50% van alle plastic wegwerpartikelen (o.a. bekers, borden, bestek en rietjes) door herbruikbare producten is vervangen of hoogwaardig gerecycled wordt. Plastic Promise is een initiatief van Green Events Nederland en de Green Deal ‘Afvalvrije Festivals’ . Dit project wordt ondersteund door het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat.'

(bron: P.P.)

Over Green Events Nederland
'Green Events is hét platform voor verduurzaming van evenementen. Met verschillende partners werken we aan een duurzamere wereld. Het team van Green Events bestaat uit ervaren specialisten en opereert door het delen van kennis.'

(bron: GEN)

Over ADE Green
'Op woensdag 17 oktober 2018 vond in het DeLaMar Theater de zesde editie van ADE Green plaats. De toonaangevende conferentie, die ieder jaar plaatsvindt tijdens Amsterdam Dance Event (ADE), is gewijd aan innovatie, duurzaamheid en sociale vraagstukken in de muziek- en evenementenindustrie. ADE Green wil die kracht aangrijpen, voor het aanjagen van verandering op grote schaal. Ieder jaar verbindt de conferentie vooraanstaande denkers en vernieuwers, om middels panels, workshops en debatten kennis en ervaring te delen. Centraal staan drie thema’s die de toekomst van de muziek- en evenementenwereld moeten definiëren.'

(bron: ADE)



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken