Walmart wil emoties van shoppers gaan meten

Walmart wil emoties van shoppers gaan meten
  • Food-en-retail
  • 17 okt 2018 @ 11:33
  • 6493 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Instore marketing

De Amerikaanse retailgigant Walmart broedt op een plan om de gemoedstoestand van shoppers registreren. Dat moet gebeuren via de duwstang van het winkelwagentje.

Wie boodschappen doet, herkent zich ongetwijfeld in het volgende plaatje: je duwt het winkelwagentje de supermarkt door, bent gestrest op zoek naar de juiste producten, loopt tegen iemand aan die je niet wil tegenkomen en o jee – als je nog maar op tijd bent om de kinderen van school te halen.

Gestrest

Bij de Amerikaanse retailreus Walmart moet dat straks anders gaan. Die wil gestreste en opgejaagde klanten kunnen herkennen en te hulp schieten. Verschillende Amerikaanse bronnen wijzen er namelijk op dat Walmart een patent heeft ingediend voor een (onvertaald) “System And Method For A Biometric Feedback Cart Handle”. Sensoren in de duwstang van het winkelwagentje moeten daarbij de emotie van individuele shoppers kunnen registreren.

Patroon

Met behulp daarvan wil Walmart niet alleen afzonderlijke klanten helpen, maar ook patronen op de winkelvloer kunnen herkennen. Dat zou dan waardevolle informatie moeten opleveren voor winkelplanning. In het octrooi wordt beschreven dat de sensoren in staat moeten zijn om te ontdekken als de klant het risico loopt flauw te vallen. Bovendien moet de duwstang herkennen als het winkelwagentje agressief door de supermarkt wordt geduwd. Het kan tenslotte niet zo zijn dat de shopper zijn winkelwagentje gebruikt als een soort stormram om snel de gangpaden te doorkruisen.

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken