Wereldwijde omzet Fairtrade boven de 8 miljard
- Food-en-retail
- 26 okt 2018 @ 11:43
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Food
- 26 okt 2018 @ 11:43
- Sjaak Hoogkamer
De wereldwijde omzet van Fairtrade producten steeg in 2017 met 8 procent tot bijna € 8,5 miljard. Dit levert een premie op van € 178 miljoen voor boeren- en arbeidersorganisaties, een stijging van 19% in een jaar tijd.
Dit blijkt uit het jaarverslag van Fairtrade International. Het rapport, Working together for fair and sustainable trade, laat ook zien hoe noodzakelijk Fairtrade is voor het realiseren van duurzaam levensonderhoud voor boeren en werknemers in een tijd waarin de wereldkoffieprijs een historisch dieptepunt heeft bereikt.
In 2017 werkte Fairtrade samen met meer dan 1,6 miljoen boeren en arbeiders in 75 landen. Fairtrade gecertificeerde producenten ontvingen in 2017 € 178 miljoen aan Fairtrade premie, bovenop de verkoopprijs, om te investeren in projecten naar eigen keuze. Het verkoopvolume van de belangrijkste Fairtrade-producten groeide ook aanzienlijk in 2017. Vooral de cacaoverkoop liet een flinke stijging zien, namelijk 57%. Het Fairtrade koffievolume nam toe met 15% en bananenboeren verkochten 11% meer onder Fairtrade voorwaarden.
Fairtrade Week
De producten die Fairtrade gecertificeerde boeren tegen een Fairtrade prijs kunnen verkopen, is vaak maar een derde van hun totale productie. Als het Fairtrade deel stijgt, kunnen de boerenorganisaties via de minimumprijs en extra premie hun leef- en arbeidsomstandigheden verbeteren. Om het Fairtrade volume te doen groeien organiseert Stichting Max Havelaar, eigenaar van het Fairtrade keurmerk in Nederland, van 27 oktober t/m 4 november de Fairtrade Week. In deze week zijn veel Fairtrade producten in supermarkten in de aanbieding en organiseren bedrijven en vrijwilligers activiteiten om aandacht te vragen voor het belang van eerlijke handel. De Fairtrade voorwaarden garanderen dat de afprijzing in de winkels niet ten koste gaat van de prijs die aan de boeren wordt betaald.
Deelnemende supermarkten en winkels
Aan de najaarseditie van de Fairtrade Week 2018 doen de volgende supermarkten en winkels mee: Albert Heijn, ALDI, Boni, Boon’s Markt, Coop, DEEN, Dekamarkt, Dirk, Ekoplaza, Emté, HEMA, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, Lidl, MCD, PLUS, Poiesz Supermarkten, Spar, Vomar en de Wereldwinkel.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Subways Royal Submarines duiken weer... 25-04-2024
- Hema springt in op rookworst-rel25-04-2024
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing