Arjan Leest (ex-Giesbers) start eigen bureau

Arjan Leest (ex-Giesbers) start eigen bureau
  • Food-en-retail
  • 13 nov 2018 @ 08:42
  • 5594 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Marketing

Arjan Leest heeft vooral een naam als commercieel en strategisch directeur van de Giesbers Communicatiegroep. Nu is hij met Cogonez een nieuw bureau gestart.

Zou je jezelf eens willen introduceren? Wat heb je met shopper marketing?

‘Arjan Leest, 42 jaar oud, creatieve strateeg en retailspecialist. Woonachtig in Oegstgeest en werkend in Amsterdam. In 1998 begon ik mijn loopbaan bij een reclamebureau in Leiden als projectmanager voor Microsoft. Daarna werkte ik bij JUMP, Hart voor de Zaak, was partner van Daily Milk en tot begin dit jaar commercieel en strategisch directeur van de Giesbers Communicatiegroep. Ik heb mogen werken voor retailers als HEMA, Albert Heijn, Schiphol Retail, Etos, Action, Gamma, Karwei, PLUS en vele anderen. Deze werkervaring ervaar ik als dé Universiteit van retail. Ik heb al die jaren inzicht gehad in de verschillende keukens waar elke retailer naar eigen recept vocht om de centen van de shopper.

Ik vind dit gevecht om de centjes van de consument een frustrerend proces. Het is namelijk vaak voor 90% gericht op de korte termijn (max. 1 jaar). Ondanks mijn mooie functie en fijne collega’s heb ik dit jaar besloten om mijn baan op te zeggen, zodat ik mij kan inzetten voor brands die verder vooruit willen kijken. Uiteraard zal ik nog werken aan sterke shopperactivatie-concepten met kortetermijneffect, maar het grootste gedeelte van mijn werk zal strategisch zijn met aandacht voor de langere termijn.

Iemand die mijn visie deelt en ik al jaren ken als een sterke creatief is artdirector en fotograaf Bas Oosterwal. Samen hebben wij in april dit jaar Cogonez (spreek uit als kó-gon-nes) opgericht.’

Jullie kondigen als nieuwe activiteit aan: “Het kersverse bureau combineert sterke strategie met verrassende creativiteit en alle soorten media.” Wat gaan jullie nu precies doen?

‘Wij zijn een reclamebureau, maar niet zoals je dat gewend bent. Wij willen samenwerken met adverteerders, maar ook met andere bureaus. Wij geloven in het bundelen van krachten. Traditioneel geeft de adverteerder een briefing aan een bureau en die gaat hier op eigen locatie mee aan de slag. Er wordt netjes antwoord gegeven op de gestelde vragen en invulling gegeven aan de doelstellingen. Maar er wordt nog wel eens vergeten dat elke conversie gerichte actie ook het merk moet vertegenwoordigen. Elke vorm van communicatie is dus tegelijk een kans om je merk imago te verstevigen.

Wie deze visie deelt, zal begrijpen dat elke campagne en/of actie niet bedacht kan worden zonder strategisch fundament. Verrassende creativiteit is het gevolg van een sterke strategie. Juist tijdens de strategiefase vinden we verrassende en unieke ingangen voor creatieve concepten. Tot slot combineren wij deze strategie en concepten met zowel traditionele als nieuwe media én met nieuwe technologie. Deze aanpak zorgt voor een frisse wind in vaak een traditionele omgeving. Wil je meer van hetgeen je al hebt? Dan moet je ons niet bellen…’

Wat verwachten jullie met dit concept te bereiken? Waarmee willen jullie nieuwe klanten ondersteunen, hoe worden ze wijzer?

‘Wij willen uiteraard helpen bij het ontwikkelen van sterke concepten voor communicatie en activatie. Maar wij willen tegelijk nog veel meer bieden. Doordat wij kiezen voor een intensieve samenwerking kunnen wij ook veel kennis delen. Al onze kennis van strategie, technologie en innovatie delen wij met onze opdrachtgevers. Idealiter is dit een vast onderdeel van onze samenwerking, waarbij wij helpen bij innoveren en experimenteren. Naast succesvolle campagnes draagt dit ook bij aan aantrekkelijk werkgeverschap voor onze opdrachtgever.  Bezig zijn met innovatie en creativiteit vindt iedereen leuk, maar vanuit werkgeverschap is er niet altijd ruimte om dit aan te bieden. En daarom werken wij graag ook bij onze opdrachtgevers. Zodat we zoveel mogelijk mensen kunnen betrekken bij het creatieve en innovatieve proces.’

Is er inmiddels belangstelling. Zijn er namen, rugnummers en projecten die je met ons kunt delen?

‘Wij zijn nog maar net begonnen. Wij werken op dit moment voor een aantal retailers en brands. Dat doen wij in opdracht van retailbureaus. Daar zijn wij de stille kracht achter de schermen. Dat vinden wij overigens prima, maar het is ook wel eens leuk om 1:1 met de opdrachtgever te schakelen. Hoe korter de lijn, hoe hoger de efficiëntie en effectiviteit. We kunnen niet wachten om te laten zien wat we in huis hebben.’

Kun je iets meer vertellen over de projecten waar jullie bij betrokken zijn?

‘Wij kunnen heel veel mooie cases laten zien waar wij verantwoordelijk voor zijn en/of waarbij wij een belangrijke rol hebben vervuld. Maar er zijn ook heel wat pareltjes die we helaas niet mogen delen omdat die nog in ontwikkeling zijn of omdat wij die hebben gemaakt in opdracht van een bureau. Wij zijn op dit moment op zoek naar opdrachtgevers die de ambitie hebben om resultaat te boeken met effectieve campagnes. En als dat betekent na hard werken samen prijzen winnen, vinden we dat ook leuk. No cogonez, no glory.’

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken