Campagne voor EU-kwaliteitslabel 'Europa, waar kwaliteit thuis is'

Campagne voor EU-kwaliteitslabel 'Europa, waar kwaliteit thuis is'
  • Food-en-retail
  • 7 nov 2018 @ 10:18
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CampagnesMerkenMarketing

De nieuwe campagne ter promotie van EU-kwaliteitslabels en Europese kwaliteitsproducten ‘Europa, waar kwaliteit thuis is’ gaat van start. Met het driejarig ondersteuningsprogramma wordt informatie verstrekt over de kwaliteitseisen die zijn verbonden aan de Europese labels ‘Beschermde Oorsprongsbenaming’ (BOB), ‘Beschermde Geografische Aanduiding’ (BGA) en ‘Denominazione di origine controllata’ (DOC).

Het driejarig promotieprogramma in vier landen is bedoeld om informatie te verstrekken over de gegarandeerde oorsprong van Europese kwaliteitsproducten, met de producten Wijn Alto Adige DOC, Südtiroler Apfel BGA, Südtiroler Speck BGA en Stilfser BOB kaas als voorbeeld.

Van 2018 tot 2020 geeft de campagne – met als ondertitel ‘Authentieke smaken van lokale producten’ – aan de hand van Wijn Alto Adige DOC, Südtiroler Apfel BGA, Südtiroler Speck BGA en Stilfser BOB kaas uitleg aan professionals op het gebied van handel en gastronomie, maar ook aan consumenten, over de garanties die EU-kwaliteitslabels bieden en wat hun toegevoegde waarde is voor consumenten en producenten. De initiatiefnemers van de campagne zijn Consorzio Tutela Mela Alto Adige, Consorzio Tutela Speck Alto Adige, Consorzio Formaggio Stelvio en Consortium Alto Adige Wines. Het door de Europese Unie gesponsorde programma omvat initiatieven op de Italiaanse binnenlandse markt en op de exportmarkten van Duitsland, Nederland en Zweden.

Aftrap met Nederlandse chef-kok Roberta Pagnier
De campagne draait om informatie en productervaring. In Nederland wordt het programma afgetrapt met een kick-off event waarbij chef-kok Roberta Pagnier, met Italiaanse roots en bekend van talloze tv-optredens, gastvrouw zal zijn bij aftrap van de campagne. Koken met pure kwaliteitsproducten uit de natuur staat bij haar centraal. In het eerste kwartaal van 2019 staan twee wijn seminars gepland voor het opleiden van toekomstige wijnprofessionals. De cursussen worden georganiseerd door Cees van Casteren, kenner van de wijnen van Alto Adige. Voor de campagne wordt ook samengewerkt met influencers: verschillende food- en wijnbloggers worden in de gelegenheid gesteld om de vier producten met EU-kwaliteitslabel te leren kennen en getuige te zijn van de traditionele en gecontroleerde productiemethoden tijdens studiereizen naar Zuid-Tirol. Alle informatie over de campagne, de Europese kwaliteitslabels en de vier Zuid-Tiroolse kwaliteitsproducten is te vinden op www.kwaliteiteuropa.eu.

'EU-kwaliteitslabels staan voor gegarandeerde oorsprong en kwaliteit' Kwaliteitslabels van de Europese Unie worden toegekend aan landbouwproducten en voedingsmiddelen die nauw verbonden zijn met hun regio van oorsprong, ambachtelijke tradities en de mensen die ze produceren. De labels bieden consumenten de zekerheid dat ze een authentiek en gecontroleerd kwaliteitsproduct kopen. Zo garandeert het label ‘Beschermde Oorsprongsbenaming’ (BOB) dat elke productiestap is uitgevoerd volgens traditionele methoden in de regio van oorsprong. Het label ‘Beschermde Geografische Aanduiding’ (BGA) geeft aan dat ten minste één productiestap is uitgevoerd in de regio van oorsprong, overeenkomstig vastgestelde criteria. Dit zorgt ervoor dat de producten zijn te traceren, een aspect dat voor consumenten steeds belangrijker wordt. Dit geldt ook voor Wijn Alto Adige, Zuid-Tiroolse appels, Zuid-Tirools spek en Stilfser kaas. Deze producten, die het EU-kwaliteitslabel dragen, staan voor kwaliteit uit de regio Zuid-Tirol en zijn een voorbeeld van kwaliteit uit Europa.

Over de kwaliteitsproducten wijn, appels, spek en kaas
De DOC-oorsprongsbenaming voor de wijnen van Alto Adige bestaat bijvoorbeeld sinds 1971 en tegenwoordig is meer dan 98 procent van het totale wijnbouwareaal van Zuid-Tirol geclassificeerd als DOC. Alle wijnen uit de DOC-regio worden onderworpen aan strenge kwaliteitscontroles zoals een maximumoogst en minimumalcohol- of zuurgehalte, maar ook vele andere criteria zijn aan controle onderhevig. Dankzij de geografische ligging en het gematigde, alpiene landklimaat, is Zuid-Tirol een uiterst gevarieerde wijnregio met 5400 hectare aan wijngaarden. Hier groeien twintig verschillende druivensoorten; zestig procent daarvan is wit en veertig procent rood. Südtiroler Apfel BGA wordt sinds 2005 door de EU erkend als een beschermde geografische aanduiding (BGA). Met 300 dagen zon per jaar, voldoende regen in de lente en over het algemeen een zachte zomer en herfst, biedt de regio de ideale omstandigheden voor het telen van appels tot op wel 1000 meter hoogte. Dit 'unieke' klimaat, in combinatie met gecontroleerde, natuurlijke en biologische teelt, geeft de Zuid-Tiroolse appels hun kenmerkende sappige en knapperige kwaliteit. Op dit moment dragen dertien soorten het kwaliteitslabel BGA: Braeburn, Elstar, Fuji, Gala, Golden Delicious, Granny Smith, Idared, Morgenduft, Jonagold, Pinova, Red Delicious, Topaz en Winesap.

Südtiroler Speck BGA is sinds 1996 een beschermde geografische aanduiding (BGA). De zorgvuldige selectie van het varkensvlees, in combinatie met duidelijke richtlijnen en controles tijdens de productie, maken dat het Zuid-Tiroolse spek onmiskenbaar is. Het motto van de producenten: 'een beetje zout, een beetje rook en veel frisse lucht', is onderdeel van een ambachtelijke traditie die van generatie op generatie wordt doorgegeven. Kenmerkend voor het Zuid-Tiroolse spek is de kruidige en licht rokerige smaak. Het label van het historische merk wordt uitsluitend toegekend aan het beste spek. Stilfser BOB kaas wordt sinds 2007 door de EU erkend als de enige kaas in Zuid-Tirol met een beschermde oorsprongsbenaming (BOB). Dit zegt wat over de traditionele kwaliteit en is een historische verwijzing naar het gebied van oorsprong: de productie van ‘Stilfser’ kan worden herleid tot het jaar 1914. Deze kaas is typisch voor de regio en mag minimaal 60 dagen rijpen. Bij de productie gebruikt men verse koemelk van bergboerderijen in ZuidTirol op meestal meer dan 1000 meter hoogte. De melk wordt binnen 48 uur verwerkt. Stilfser wordt momenteel geproduceerd door Mila/Bergmilch, in zijn fabriek in Bruneck en bij het alpiene zuivelbedrijf van Burgeis, aldus de organisatie van het keurmerk. Meer info staat op www.kwaliteiteuropa.eu. Doel is de lokale marketing van specialiteiten een extra zet en bescherming te geven.
(PvWK)

Fotocredit boven: Marvin Binnig / Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken