Gamma Woerden verrast shoppers telkens opnieuw

Gamma Woerden verrast shoppers telkens opnieuw
  • Food-en-retail
  • 26 nov 2018 @ 11:31
  • 4721 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • ConsumentenInspiratie

De Gamma-vestiging in Woerden heeft vorige week woensdag en afgelopen weekeinde stevig uitgepakt met een sinterklaasviering. De creativiteit van de “bedrijfsleider” krijgt volop waardering.

“Bedrijfsleider” staat tussen aanhalingstekens, want in feite is dat niet de officiële titel van Jan Bikkers, de retailcoach van Gamma Woerden. ‘Dat ik me retailcoach noem, en niet bedrijfsleider, geeft aan dat ik meer verantwoordelijkheid neem dan de zaak draaiend houden en leiding geef aan personeel. Ik wil medewerkers vooral enthousiasmeren om retail tot een feest te maken’, stelt Jan Bikkers. Hij is geen ondernemer op de klassieke wijze, maar in dienst van De Waardt Bouwmarkten, die twee vestigingen in beheer heeft, Culemborg en Woerden. ‘Nou, ik ben natuurlijk wel ondernemer. Ik onderneem volop en voel me verantwoordelijk voor deze vestiging.’ Verder treedt Jan Bikkers regelmatig op als docent op retailvakscholen.

Eerst maar even naar die Sinterklaasviering. Kun je wat meer vertellen?

‘Het initiatief ervoor kwam uit de koker van het hoofdkantoor, van Intergamma. En eerlijk is eerlijk: de betrokkenen hebben dat project prima begeleid. Het was aan de afzonderlijke vestigingen om daar een extra draai aan te geven. In deze tijd waarin het Sinterklaasfeest toch al onder druk staat van discussie vond ik het wel belangrijk om er een extra feestelijk tintje aan te geven.’

Dus hoe zag dat eruit?

‘Eén van mijn caissières doet een lerarenopleiding, een andere medewerkster is oma. Dus allebei kunnen ze prima met jonge kinderen overweg. We hebben een klein budget geïnvesteerd, wat versierspullen bij de Hema en andere retailers gekocht, en er drie heerlijke knutselmiddagen van gemaakt. Gedurende die dagen, op woensdag en twee dagen van het weekeinde, waren er toch een kind of vijf, zes heerlijk aan het knippen en plakken. Niet alleen met spullen van de Hema, maar natuurlijk ook met eigen Gamma-materiaal.’

Misschien boor je daarmee wel een nieuwe categorie aan, Gamma-knutselmateriaal.

‘Ja, haha, zou zo maar kunnen.’

Je doet dit om kinderen te plezieren, maar heeft dit ook een afgeleid effect op de extra verkoop?

‘Zeker, er waren gezinnen die hier bewust op af waren gekomen. De meegekomen ouders gaven we koffie of thee. Zo konden ze ook rondsnuffelen op onze kerstmarkt bijvoorbeeld. Afgelopen weekeinde stond retail in het teken van Black Friday. Daar zijn wij niet zo diep op ingesprongen, maar door die Sinterklaasviering was het echt een topweekeinde.’

Hou je die verkoopfeestjes vaker?

‘Ja, een paar keer per jaar. Zo hebben we na Sinterklaas twee weken lang een verkoopplein met kerstbomen. Daar nodig ik ook andere plaatselijke ondernemers in Woerden voor uit, zoals een autoverkoper en een bakkerij bijvoorbeeld. We kleden het hele plein feestelijk aan, we maken er een hele happening van. Gamma is ondertussen de grootste kerstboomverkoper in Nederland. Een toplocatie in de stad verkoopt circa 250 kerstbomen, wij verkopen er 1000.’

En zomer, Pasen? Allemaal redenen voor een feestje?

‘Zeker, paasbrunches, zomer-bbq’s. Er zijn genoeg aanleidingen om shoppers in de watten te leggen.’

Je initiatieven krijgen op social media veel bijval, tot aan retailhoogleraar Kitty Koelemeijer en het management van Intergamma toe. Wat zegt dat? Dat jouw initiatieven spaarzame oplevingen zijn voor een retailbranche in mineur?

‘Ik vind dat veel ondernemers de wil hebben om de kar te trekken, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat velen inderdaad de neiging hebben om het negatieve te benoemen. Of het weer is te slecht, of de belangstelling viel tegen. Ik zeg altijd: als je naar iemand anders wijst, wijzen er vier vingers naar jezelf. Juist dit soort feestjes als de Sinterklaasviering zijn bedoeld om iets extra’s te doen voor je klanten. Daarvoor zit je toch in de retail? Om klanten te verwennen en ze een leuke tijd te gunnen?’

(Foto: Instagram, Gamma Woerden)

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken