Ikea gaat producten maken van landbouwafval

Ikea gaat producten maken van landbouwafval
  • Food-en-retail
  • 22 nov 2018 @ 14:34
  • 6077 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Retail

Steden in India zijn niet bepaald the place to be als het gaat om zuivere lucht. Ikea heeft nu een plan bedacht om de luchtkwaliteit te verbeteren.

Boosdoeners (als je dat zo wilt noemen) zijn de boeren. Die verbranden op grote schaal ongewenst rijstriet. Rook van de branden is één van de belangrijkste oorzaken van de vervuilingscrisis in Noord-India, terwijl Ikea nu broedt op een plan om van rijstriet herbruikbaar materiaal te maken. “Better Air Now” heet het project, waarmee Ikea een schaalbare aanpak wil ontwikkelen die gebruikt kan worden in meerdere steden.  

Ook in Nederland

De eerste prototypes van producten op basis van rijstriet zijn binnenkort klaar, waarna de verkoop ervan in 2020 zal beginnen. Het programma start rondom de extreem vervuilde hoofdstad New Delhi, voordat andere delen van het land aan de beurt zijn. Uiteindelijk gaat ook de rest van de wereld met de nieuwe meubels kennis maken. Ook Nederland dus.

Duurzaam

Dit is niet de eerste duurzame demonstratie van Ikea. Niet volgend jaar, maar het jaar erna wil het woonwarenhuis een streep zetten door al het eenmalige plastic. Dan is het einde oefening voor rietjes, borden, bekers, diepvrieszakken, vuilniszakken en met plastic beklede papieren borden. In 2020 wil de aanbieder volledig gericht zijn op gebruik van duurzame energie. Dezelfde eis wordt gesteld aan gebruik van materialen: ook die moeten duurzaam of recyclebaar zijn. “Door onze omvang en grootte van onze klantenkring hebben we de mogelijkheid om meer dan een miljard mensen te inspireren om een bewuster leven te leiden”, aldus Torbjörn Lööf, de CEO van Ikea's moederbedrijf Inter IKEA Group.

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken