'Komst Amazon geen bedreiging voor unieke retailers'
- Food-en-retail
- 28 nov 2018 @ 11:30
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - Multichannel
- 28 nov 2018 @ 11:30
- Hugo Schrameyer
‘Amazon popt-up in Nederland’. Letterlijk, want afgelopen week werd bekend dat de internetgigant een pop-up store opent in Amsterdam. 'Toch zal deze kennismaking niet leiden tot afname van de consumentenbelangstelling voor fysiek winkelen.'
Met het oog op de feestdagen wil Amazon de Nederlandse consument kennis laten maken met de grote hoeveelheid verschillende producten die verkrijgbaar zijn via het online platform. Daarnaast worden er in de pop-up store andere activiteiten georganiseerd zoals workshops, optredens en boekpresentaties.
Hoewel de komst van Amazon al vanaf 2014 sluimerde, vormt het feit dat de webshop gigant nu daadwerkelijk voet op Nederlandse bodem zet een schrikbeeld voor de ‘traditionele’ retailer. Want hoe kan deze concurreren met een disruptor als Amazon die bekend staat om zijn snelheid, innovatieve karakter en lage prijzen, terwijl er steeds meer winkels uit het straatbeeld verdwijnen?
Verlangen
Consumenten verkiezen de voordelen en het gemak van online winkelen en e-commerce boven het bezoeken van de fysieke winkel. En daarmee lijkt het vonnis voor de traditionele retailer getekend. 'Onzin!', aldus Pieter Van Den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates. 'E-commerce en webwinkels hebben het verlangen van consumenten om de winkel te bezoeken en met verkoopmedewerkers in gesprek te gaan niet vervangen. Wel hebben ze de verwachtingen van consumenten veranderd. Mensen willen nog steeds winkelen en enthousiast ontvangen worden door iemand die de producten kent, ervaringen kan delen, maar ook in staat is om elk item overal in de supply chain te kunnen vinden. Ze willen probleemloos retourneren en verwachten dat het afrekenproces soepel en snel verloopt. Niemand neemt tenslotte de moeite naar een winkel te komen om daar geconfronteerd te worden met een slechte ervaring. Shoppers willen een positieve ervaring. Dit geldt natuurlijk zowel voor de retailer met een fysieke winkel alsvoor de lokale online retailer. Of het nu gaat om persoonlijke aandacht en vakkundig advies of het bieden van een uitgekiend assortiment voor een specifieke doelgroep;er zijn vele manieren om uniek te zijn.'
Voorzichtig
De komst van partijen als Amazon is dus niet zozeer het probleem dat traditioneel winkelen de das om heeft gedaan. Retailers komen op dit moment simpelweg tekort in het erkennen van de behoefte van consumenten om nieuwe ervaringen te leveren, meent Van den Broecke. Het is immers een illusie om te denken dat retailers die nu een inhaalslag gaan maken over twee jaar partijen als Amazon kunnen evenaren. De concurrentie is te snel, te slim en te technisch. 'Disruptors als Amazon zijn in essentie technologiebedrijven. Traditionele retailers zijn over het algemeen nog voorzichtig met de inzet van nieuwe technologieën. De angst om te investeren in de verkeerde technologieën of om de verkeerde in-store experience te creëren werkt verlammend op de ontwikkeling van traditionele retailers.'
Persoonlijke ervaring
'Traditionele retailers hebben klanten veel te bieden, zoals een tastbare persoonlijke ervaring. Vergelijk het met het kopen van een kop koffie. Wanneer je efficiënt en snel je kopje koffie wilt krijgen omdat je onderweg bent en haast hebt, zul je geneigd zijn te kiezen voor een grote keten zoals bijvoorbeeld Starbucks. Hier verloopt het gehele proces gestroomlijnd en ben je snel weer buiten. Ben je echter op zoek naar een ervaring of beleving dan ligt de keuze voor een speciale industriële koffiebar waar ze bijzondere buitenlandse koffiebonen gebruiken veel meer voor de hand. Je krijgt uitleg van bevlogen personeel over de verschillende soorten koffie en de kans is groot dat deze ervaring je geruime tijd bij blijft. Retailers moeten vanuit hun eigen kracht werken en vervolgens de klantervaring steeds blijven verbeteren.'
Goed gewapend
'Door de mogelijkheden van deze winkelervaring te benutten en relevante technologieën in te zetten om deze experience te ondersteunen zijn huidige retailers goed gewapend om een uitstekende winkelervaring te leveren. Retailers moeten niet dezelfde aanpak gaan hanteren als Amazon, maar dienen na te denken over hun eigen winkelervaring om deze vervolgens maximaal te benutten.'
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing