'Menselijke maat ontbreekt in marketingplannen'

'Menselijke maat ontbreekt in marketingplannen'
  • Food-en-retail
  • 14 nov 2018 @ 14:22
  • 7495 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • KlantConsumenten

Marketeers zijn druk in de weer met het product, maar vergeten verbinding te maken met mensen. Slaag je daar wel in, heb je klanten voor het leven, betoogt Chantal Riedeman.

Shopology heet het bedrijf van deze inspirator. En onder de noemer ‘De magie van Confetti-momentjes’ presenteerde ze gisteren een wervelende inleiding op ons Shopper Marketing Update Live!-event in Houten. Wat Chantal vooral bezighoudt in haar dagelijkse praktijk is de verbinding tussen merk/retailer en de consument. Want er zit nogal wat scheef in die verstandhouding. Als klanten wordt gevraagd van welke merken ze fan zijn, dan wordt al snel een lijstje van de usual suspect opgesomd: Nike, Apple, dat soort werk. ‘Maar draai die vraag nu eens om. Wat doen die merken voor jou? Dan wordt het angstig stil.’

Serieus

Consumenten, zegt Chantal Riedeman, hebben het gevoel dat ze niet serieus worden genomen. Dat het merk of retailer niet van hen houdt en niks om hen geeft. ‘En sterker nog: dat klopt eigenlijk wel. Fabrikanten en retailers zijn vooral bezig met het productaanbod. Ze zitten te broeden op een nieuw smaakje, kleurtje of techniekje. Maar het ontbreekt aan de menselijke maat in marketingplannen. Veel bedrijven zijn niet bezig met de vraag welke toegevoegde, emotionele waarde ze willen leveren aan hun klanten. En ze zijn ook niet bezig met de vraag welke waarde ze willen toevoegen aan hun producten. Wat is hun beoogde hogere doel, hun missie, hun why? Hoe maken ze met hun producten en of diensten het verschil in het leven van hun klanten?'

Een uitgebreid verslag van deze inleiding wordt gepubliceerd in de volgende Shopper Marketing Update-bijlage van MarketingTribune. Dat nummer verschijnt op 27 november

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken