Nederlanders massaal op zoek naar Black Friday-deals

Nederlanders massaal op zoek naar Black Friday-deals
  • Food-en-retail
  • 23 nov 2018 @ 09:10
  • 9875 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenOnderzoekMarketing

Nederlanders zoeken vaker dan ooit online naar kortingsacties rond Black Friday. Dat blijkt uit cijfers van Blackfridaydeals.nu, 'het grootste Nederlandse platform rond de jaarlijkse koopjesdag'. Naar verwachting wordt de grens van 1.000.000 zoekopdrachten doorbroken.

In de Verenigde Staten leidt deze vrijdag na Thanksgiving al twee decennia lang tot ware stormlopen; retailers geven op die dag traditiegetrouw enorme kortingen. Dit jaar vindt Black Friday plaats vandaag, op vrijdag 23 november 2018.

De interesse voor Black Friday in Nederland is de afgelopen jaren hand over hand toegenomen, blijkt uit de cijfers van zoekmachines. Zochten in 2015 zo’n 250.000 mensen op internet naar ‘Black Friday’, vorig jaar was dat aantal verdrievoudigd: 675.000 Nederlanders waren online op zoek naar de beste deals. Dit jaar is de verwachting dat de grens van 1.000.000 zoekopdrachten voor het eerst wordt doorbroken, zegt Frans van Riemsdijk, initiatiefnemer van Blackfridaydeals.nu.

Adverteerders
Niet alleen de zoekopdrachten laten zien dat Black Friday zich kan verheugen in groeiende populariteit. Black Friday zou Black Friday niet zijn zonder enthousiaste en massale deelname van het bedrijfsleven. 'Vorig jaar hadden we driehonderd adverteerders op onze site', vertelt Van Riemsdijk, 'Dit jaar hebben zich al meer dan tweeduizend bedrijven bij het platform aangesloten. De groei zit er goed in.'

Merken
De website, gelanceerd in 2016, biedt consumenten een totaaloverzicht van alle kortingen en acties op Black Friday. Zowel Nederlandse als Belgische webshops zijn erop te vinden. Naast de beste deals vinden consumenten op de website ook achtergrondinformatie en tips over de jaarlijkse koopjesdag. De meest gewilde producten op Black Friday zijn elektronica, kleding, games en woonaccessoires. Apple, Converse, Nike, Nintendo en Samsung zijn de populairste merken.

Retailers
'Consumenten profiteren van hoge kortingen. Maar ook voor retailers biedt Black Friday kansen', zegt Van Riemsdijk, 'We kunnen klagen over "de volgende uit Amerika overgewaaide hype". Maar iedereen kan er zijn voordeel mee doen. Wat is er mooier dan als retailers op één dag gezamenlijk het sinterklaas- en kerstseizoen in te luiden? Wil je als retailer resultaat, dan kun je niet meer om Black Friday heen.'
(PvWK)

RAADPLEEG HIER MARKETINGTRIBUNE's DOSSIER OVER BLACK FRIDAY

Over Blackfridaydeals.nu
'Blackfridaydeals.nu, opgericht in 2016, is het grootste online platform rond de jaarlijkse Black Friday. De website toont kortingen van tweeduizend bedrijven en tienduizenden producten. Voor 2018 verwacht het platform een recordaantal van 400.000 bezoekers. Samen zullen zij naar alle waarschijnlijkheid ook een record vestigen voor aantal aankopen in het kader van Black Friday. Op de website vinden consumenten een handig overzicht van alle deelnemende retailers per stad.'
(bron: Van Houten)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken