Noord-Hollanders hebben in 2018 het meest te besteden

Noord-Hollanders hebben in 2018 het meest te besteden
  • Food-en-retail
  • 28 nov 2018 @ 15:42
  • 9503 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingWinkelen

GfK pleegt jaarlijks zijn 'Purchasing Power Europe'-onderzoek naar koopkracht. Noord-Holland is voor het tweede jaar op rij de Nederlandse provincie met de meeste koopkracht. Inwoners van deze provincie hebben in 2018 gemiddeld €20.364 te besteden.

Met deze cijfers blijft Noord-Holland provincie Utrecht nipt voor. Groningen is nog steeds de provincie met de minste koopkracht. Nederland staat net als vorig jaar binnen Europa op de vijftiende plek als het op koopkracht aankomt. 

Noord Holland aan kop, Utrecht en Zeeland volgen
Nadat de Noord-Holland in 2017 de koppositie overnam van de provincie Utrecht, is het ook in 2018 de provincie met de meeste koopkracht. Per hoofd van de bevolking hebben Noord-Hollanders €20.364 te besteden. Noord-Holland ligt daarmee ruim 8 procent boven het Nederlands gemiddelde en 42,5 procent boven het Europese gemiddelde. Provincie Utrecht is tweede in de lijst en per hoofd van de bevolking is er €19.809 te besteden. De derde provincie is Zeeland, waar men dit jaar €19.351 te besteden heeft.

Groningen minste koopkracht
Net als voorgaande jaren is Groningen de provincie met de minste koopkracht van Nederland. Per hoofd van bevolking heeft de provincie €16.923 te besteden. Daarmee zit het 10,1 indexpunt onder het Nederlands gemiddelde. Groningers hebben wel meer te besteden dan de gemiddelde Europeaan. De koopkracht ligt 1,184 keer boven het Europees gemiddelde.

Nederland in Europa stabiel op 15
Nederland staat in de lijst van Europese landen op plaats 15, met een koopkracht van €18.823 per hoofd van de bevolking. Daarmee hebben Nederlanders gemiddeld bijna 1,32 keer meer uit te geven dan het Europees gemiddelde. Nederland blijft daarmee op dezelfde plek staan als vorig jaar.

Liechtenstein ruim koploper
Europeanen hebben in 2018 €14.292 per persoon te besteden. Liechtenstein is het land waar men het meest kan uitgeven, met per hoofd van de bevolking ruim 4,5 keer zoveel te besteden als de gemiddelde Europeaan. Zwitserland en IJsland volgen op afstand. De landen met de minste koopkracht zijn Wit-Rusland, Moldavië en Oekraïne. In het laatste land is er gemiddeld €1.318 per persoon te besteden.

Over het onderzoek
Bovenstaande heeft onderzoeksbureau GfK becijferd in hun jaarlijks onderzoek naar Europese koopkracht. De studie 'GfK purchasing power Europe 2018' is beschikbaar voor 42 Europese landen op gedetailleerd regionaal niveau, zoals gemeenten en postcodes, gecombineerd met relevante data over inwoners, huishoudens als wel digitale kaarten. De koopkracht is een meting van het besteedbaar inkomen na aftrek van belastingen en giften en is inclusief bijdragen van de overheid. Het onderzoek levert gegevens over de koopkracht per persoon, per jaar, in euro's en als indices.

GfK Purchasing Power is gebaseerd op het nominale inkomen van de bevolking, wat betekent dat de waardes niet zijn aangepast voor inflatie. Het onderzoek put uit statistieken over inkomen, belastingniveau, overheidstoeslagen en voorspellingen van economische instituten. Consumenten gebruiken hun algemene koopkracht voor uitgaven aan voedsel, wonen, diensten, energie, pensioenen en verzekeringen en andere uitgaven zoals vakantie, reizen en privé-aankopen.
(PvWK)


Over GfK
'GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoekexperts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten. Voor meer informatie: www.gfk.com/nl
'.
(bron: GfK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken