'Make your own gaat nog veel groter worden'

'Make your own gaat nog veel groter worden'
  • Food-en-retail
  • 23 nov 2018 @ 11:35
  • 6921 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Innovatie

De Tony’s Unlimiteds Chocolate Machine, waarmee je een eigen Tony’s Chocolonely-reep kunt maken, blijkt een groot succes. Volgens betrokkenen is dat overtuigend bewijs dat personalisatie volop potentie heeft.

De eigen Super Store van het chocolademerk Tony’s Chocolonely is al een tijdje open. Op 13 april werden de eerste shoppers verwelkomd in de winkel, die is ondergebracht bij de Beurs van Berlage in Amsterdam. Meteen al vanaf dag één kon de winkel rekenen op een forse toeloop. Deels omdat het merk Tony’s Chocolonely een vaste schare gebruikers en fans kent, die regelmatig binnenlopen, maar ook omdat de winkelomgeving zelf veel belangstelling trekt door zijn unieke karakter.

Chocolate Machine

Conceptontwikkelaar Sandenburg concept creation stond mede aan de basis van de Super Store. Wat de winkel o.a. bijzonder maakt zijn enkele opvallende elementen, zoals de Mega-Super-chocomat, een soort van grote vendingmachine met handel waarmee je eigen repen kunt proeven en selecteren. Het stond al eerder op de rol, maar uiteindelijk twee weken is het er toch van gekomen: de ingebruikname van de Tony’s Unlimiteds Chocolate Machine. Je kunt daarbij letterlijk je eigen reep ontwerpen en samenstellen. Je kunt kiezen uit de varianten melk, puur en wit, maar je kunt ook eigen ingrediënten toevoegen als karamel, knettersuiker of kletskop. Bovendien kun je de reep personaliseren met een eigen naam. Dat kan met één naam, maar ook met twee. De reep is namelijk in twee stukken verdeeld. Zo kun je de andere helft delen met je beste chocomaatje.

Paar vragen voor Markus Konings, oprichter en eigenaar Sandenburg concept creation. Hoe loopt het met de Tony’s Unlimiteds Chocolate Machine?

Konings: 'Buitengewoon goed. Het filmpje van Tony’s Unlimiteds chocolate machine op Facebook is inmiddels meer dan 450.000 keer bekeken. Er zijn ondertussen duizenden gepersonaliseerde repen geproduceerd door de machine.'

Ik dacht dat de ingebruikname van de machine wat eerder stond gepland?

'Het gaat om een complex productieproces, vooral omdat we de shopper zoveel keuzemogelijkheden geven. Je kunt verschillende basissmaken kiezen, dus melk, puur en wit, maar je hebt ook de keuze uit meer dan twintig ingrediënten. En bovendien kun je de wikkel met twee namen personaliseren. Dat is allemaal behoorlijk ingewikkeld.'

Hoe lang duurt het productieproces?

'Het maken van de reep duurt niet zo lang, een minuutje of vijf. Wat vooral even tijd vergt is het afkoelproces, ongeveer twintig minuten. Dat kleine half uurtje bij elkaar is een mooi moment om je als shopper via de verschillende touchpoints verder te verdiepen in de missie van Tony's. En als je dat half uurtje gebruikt om even op De Dam rond te neuzen, ook niet erg natuurlijk.’

Wie zijn vooral binnen geweest? Toeristen of Nederlanders?

‘Deze eerste periode vooral veel fans uit Nederland zelf. Tony’s Chocolonely kent een vaste schare fans – de serious friends. Vooral uit die pool komen veel belangstellenden naar de winkel. Via social media komt er veel nieuwsgierigheid en enthousiasme los. En natuurlijk, ook de toerist die op het Damrak voorbij komt, wordt geprikkeld om binnen te komen.’

Deze overweldigende belangstelling. Wat zegt dat eigenlijk?

‘In een wereld die vooral wordt gedomineerd door de grote massa is er toenemende behoefte aan eigen identiteit. Via internet hebben we de hele wereld binnen handbereik, en juist als tegenbeweging zie je dat er behoefte is aan persoonlijk contact. Tegelijkertijd is deze belangstelling het bewijs dat fysieke winkels nog altijd meerwaarde kunnen bieden. Je moet heel goed nadenken van wat je functioneel hebt te bieden, maar vervolgens heb je dat aan te vullen met het emotionele aspect. Juist bij deze Super Store zie je dat het concept van de winkel heel nadrukkelijk aansluit bij de missie Tony’s Chocolonely. Via de touchpoints in de store kom je meer te weten over de missie van Tony’s: samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade.’

Wordt personalisatie nog groter?

‘Er bestaan natuurlijk verschillende personalisatie-trajecten, zoals de naamlabels van Coca-Cola of de Nike ID schoen. Ook het Ritter-chocolademerk heeft in Duitsland een store waar je repen kunt personaliseren, maar dit is de eerst keer dat personalisatie zo breed en diep gaat met niet alleen de naam op de wikkel, maar ook met de keuze voor ingrediënten. Ik verwacht inderdaad dat personalisatie nog alle potentie heeft om verder te groeien.’

 

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken