Reiger en de Raaf wil af van plastic speelgoedberg

Reiger en de Raaf wil af van plastic speelgoedberg
  • Food-en-retail
  • 5 nov 2018 @ 12:17
  • 9847 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Introductie

De nieuwe speelgoedwebshop Reiger en de Raaf wil af van de plastic speelgoedtsunami en keert weer terug naar spelen zoals spelen bedoeld is.

Het initiatief komt uit de koker van het Amsterdamse stelletje Jelle Reichert en Florrie Walraven. Zelf nog geen ouders, maar daar wordt wel aan gewerkt: Florrie is zwanger. ‘Als ik in gesprek was met jonge ouders, dan hoorde ik vaak de frustratie van de overvloed aan lelijk plastic speelgoed. Paar dagen mee spelen, en de lol is er weer af. Dat moet anders kunnen, vonden we zelf, ook al omdat lelijk plastic speelgoed zo sterk verschilt met de bewuste keuzes die voor het rest van het interieur wordt gemaakt.’

Brainstormsessie

Een lange brainstormsessie tijdens een Scandinavische campertocht leidde uiteindelijk precies twee weken terug tot de start van Reiger en de Raaf. De online aanbieder wil dat kinderen weer spelen zoals spelen bedoeld is. “Open ended play”, is de pedagogische term die daarbij hoort. Kinderen worden geprikkeld om hun eigen fantasie en creativiteit te gebruiken. ‘Met het speelgoed dat bij grote ketens in de schappen ligt, is alles al ingevuld, daar valt weinig plezier uit te halen. Maar de houten stapelaar van Reiger en de Raaf bijvoorbeeld, weet de fantasie volop te prikkelen. Want wat is het eigenlijk? Een berg? Een tunnel voor auto’s? Of zou het een grot zijn waar dieren kunnen schuilen? Het maakt niet uit wat het is, het stelt niks voor; behalve wat het kind er in ziet.’

Duurzaam

Reiger en de Raaf nemen niet alleen het kind als uitgangspunt. Ook aandacht voor het milieu staat centraal. De meest producten worden handgemaakt, zonder schadelijke stoffen en met passie voor het vak. Florrie Walraven: ‘We zijn nu twee weken geleden gestart en waren eerst zeer nieuwsgierig of het concept zou aanslaan. Waren we alleen te vinden voor familie, vrienden en kennissen? Nu blijkt dat we ook volop interesse weten te wekken in de rest van Nederland.’

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken