CBL: Supermarkten belangrijk in de keten, maar niet allesbepalend
- Food-en-retail
- 1 nov 2018 @ 11:11
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 1 nov 2018 @ 11:11
- Peter van Woensel Kooy
Deze week staat de begroting van het nieuwe Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit voor 2019 op de agenda in de Tweede Kamer. Voor het grootste deel hebben supermarkten geen invloed op de prijs die een boer krijgt voor zijn producten, betoogt het CBL met infographics. Een groot discussiepunt.
Volgens het CBL, de brancheorganisatie voor supermarkten en foodservicebedrijven, zijn ketens namelijk vaak veel ingewikkelder dan wordt gedacht. Zie de vijf infographics hieronder als voorbeeld.
Supermarkten stellen duidelijke eisen aan hun leveranciers. Alle producten voldoen aan alle wettelijke eisen. Daar bovenop werken supermarkten ook met bovenwettelijke eisen voor hun leveranciers, stelt het CBL. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om het gebruik van extra kwaliteitskeurmerken. Als het product ook voldoet aan deze bovenwettelijke eisen, kan het een keurmerk krijgen. Hoog scorende keurmerken zijn bijvoorbeeld Beter Leven Keurmerk, Fairtrade, ASC, MSC, UTZ, Milieukeur en Weidezegel.
'Vaak wordt de voedselketen voorgesteld als een zandloper, met in het midden slechts een handje vol supermarkten die allesbepalend zouden zijn', vertelt Marc Jansen, directeur CBL. 'Wij hebben voor een aantal ketens in beeld gebracht hoe de volumestromen lopen. Hieruit blijkt weer eens hoeveel de Nederlandse land- en tuinbouwsector exporteert. Op die hoogwaardige kwaliteitsexport is iedereen trots, ook wij. Maar Nederlandse supermarkten hebben hier voor zowel prijs- als kwaliteitseisen geen enkele invloed op.'
Maar hoe werken de volumes en stromen nu precies in de keten? Het CBL heeft zes ketens volledig in beeld gebracht: de appelketen, eierketen, tomatenketen, uienketen, varkensketen en zuivelketen. In de zuivelketen komt slechts 30% van de totale productstroom van zuivelproducten in Nederland terecht bij de supermarkt. Daarnaast is er in de zuivelketen een grote reststroom, dat bestaat uit onder meer wei uit kaasproducten. Van varkensvlees wordt ruim 80% geëxporteerd, van uien bijna 100% en van tomaten ruim 90%.
'Nederlandse supermarkten zijn onderdeel van de voedselketen en spelen een belangrijke rol. De cijfers die wij vandaag publiceren zet die rol in het juiste perspectief en geeft aan wat onze positie is om maatschappelijk gewenste veranderingen in de gehele agrifoodsector af te kunnen dwingen', aldus Jansen.
(PvWK)
Credit beeld wortelzak boven: Unsplash
ENKELE INFOGRAPHICS DIE DE APPEL-, ZUIVEL-, UI-, TOMAAT- EN EI-KETENS DOORLICHTEN
(bron: CBL, meer info klik hier)
Over het CBL
'Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) behartigt de belangen van de supermarktbranche en foodservicebedrijven in Nederland. De levensmiddelenhandel draagt voor ruim 10% bij aan het Bruto Nationaal Product. De branche biedt werkgelegenheid aan ruim 300.000 mensen en is daarmee één van de grootste werkgevers van Nederland. Dagelijks doen vier miljoen consumenten hun boodschappen in supermarkten die het CBL vertegenwoordigt.' (bron: CBL)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Milieukeur
- prijs
- food
- voedselketen
- Beter Leven Keurmerk
- ASC
- retail
- debat
- Marc Jansen
- UTZ
- boer
- allesbepalend
- CBL
- Tweede Kamer
- Weidezegel
- zandloper
- Fairtrade
- MSC
- supermarkten
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing