AlleFolders breekt door grens 10 miljoen folderlezingen

AlleFolders breekt door grens 10 miljoen folderlezingen
  • Food-en-retail
  • 3 dec 2018 @ 11:46
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Activatie

Het online folderplatform AlleFolders heeft de mijlpaal van 10 miljoen folderlezingen per maand eerder bereikt dan verwacht. Die doorbraak werd niet deze maand, maar al eind november rond Black Friday gerealiseerd.

Initiatiefnemer Maarten van Deurzen geeft in een reactie aan dat hij zeker tevreden is over de groei van het platform. Halverwege 2016, op een retailcongres bij designbureau Aan Zee in Noordwijk aan Zee, maakte congresdeelnemers voor de eerste keer kennis met deze community. AlleFolders wil alle reclamefolders en aanbiedingen van de belangrijkste winkels brengen, van Action tot Zeeman. De teller staat ondertussen op in totaal 70 retailformules. Maar wat deze partij vooral bijzonder maakt, is dat het gaat om een vereniging met aangesloten retailleden.

Lage instapprijzen

Maarten van Deurzen zei daar al eerder over dat commerciële partijen als Reclamefolder.nl en Spotta retailers met lage instapprijzen verleiden. ‘Maar als hun folder dan eenmaal goed wordt gevonden door gebruikers, worden retailers geconfronteerd met monopolistisch gedrag. En dan heb ik het over oplopende tarieven waar je als retailer mee van doen krijgt. Wij kennen een heel ander businessmodel. AlleFolders.nl is het platform van een vereniging, Retail Media Initiatief. Exploitatie wordt betaald door deelnemende retailleden die een contributie betalen. Er bestaat geen commercieel winstoogmerk. Winsten komen zoveel als mogelijk weer terug in de vereniging, bijvoorbeeld ter aanvullende promotie van AlleFolders.nl.’

10 miljoen

En nu dus door de grens van 10 miljoen folderlezingen per maand. Het plafond is daarmee nog niet bereikt, te meer omdat in navolging van Amsterdam meerdere gemeenten nadenken over folderverspreiding huis-aan-huis. Wie in Amsterdam  reclamedrukwerk én huis-aan-huisbladen wil blijven ontvangen, moet een ja-sticker op zijn brievenbus plakken. ‘Er zijn ondertussen 25 voornamelijk grotere gemeenten die dezelfde beslissing hebben genomen. Of dat beleid in al die steden geëffectueerd wordt, is nog afwachten, maar er wordt in ieder geval in steeds meer steden nagedacht over folderverspreiding. Niet zozeer in kleinere plaatsen, maar veelal in steden met meer dan 100.000 inwoners.’

Amsterdam

Dat Amsterdam een streep heeft gezet door de nee/nee-sticker stimuleert de digitalisering van de folder. Maarten van Deurzen tekent daar echter meteen bij aan dat deze hoofdstedelijke beslissing niet 1:1 valt door te vertalen naar andere gemeenten. ‘Amsterdam is sowieso meer digitaal gericht dan andere Nederlandse gebieden, terwijl ook het percentage nee/nee-stickers hoger lag dan elders. In Amsterdam had ongeveer de helft van alle huishoudens een nee/nee-sticker op de brievenbus geplakt, in de rest van Nederland is dat ongeveer een kwart. Dus als andere gemeenten hetzelfde beleid gaan voeren, valt lastig te bepalen welk effect dat gaat krijgen. Wel verwachten we dat de digitale folder versneld zal groeien.'

Folderbeleid

Wat ondertussen wel valt te zien, is dat retailorganisaties ook hun eigen folderbeleid aanpassen. Fashionretailer Zeeman verspreidt vier fysieke folder op jaarbasis, maar komt elke week met een nieuwe digitale folder. Verder zijn er ook partijen die helemaal geen fysieke folder hebben, maar wel komen met een online variant.  Dat doet bijvoorbeeld Kik Textilien, een van oorsprong Duitse Retailer die nu tevens in Nederland meerdere vestigingen heeft. Ook zien we diverse supermarkten die met extra puur digitale folders werken voor weekendaanbiedingen naast de papieren folder voor weekaanbiedingen.'

Regionale verspreiding

De volgende stap die AlleFolders wil zetten, is het regionaal verspreiden van digitale folders. Als consumenten daarvoor toestemming geven, komen zij vooral in aanraking met winkels in de directe omgeving. Neem bijvoorbeeld bouwmarktketen Bauhaus. Die heeft nu drie vestigingen in Nederland (Groningen, Hengelo en Venlo). Consumenten in deze regio krijgen de Bauhaus-folder wel te zien in de reguliere communicatie, terwijl mensen in de rest van Nederland daar specifiek naar op zoek moeten.

Waar de community straks tevens mee wil beginnen, is het afstemmen van de digitale folder op het aankoopgedrag van shoppers. Retailers kunnen producten in folders op basis van aankoopdata extra onder de aandacht brengen of juist minder nadruk geven.

Top 3 gelezen folders

Het AlleFolders-platform plaatst naast de folders van de deelnemende retailers ook alle andere relevante folders voor de lezer. Het meest populair zijn de folders van Action en Lidl. Ook Blokker behoorde in november tot de top 3 met de meest bekeken folders. Het platform bestaat zowel uit app als website.  De AlleFolders app is inmiddels door 700.000 mensen gedownload en is veruit het meest populair; bijna 99% van alle lezingen gebeurt via de app.  De lezers van de AlleFolders app zijn voor ongeveer 2/3 vrouwelijk, met een zeer sterke oververtegenwoordiging in het segment 25-35 jaar.

UPDATE: Reclamefolder.nl maakt na de overname in september vorig jaar deel uit van De Persgroep Nederland. Woordvoerder Willem-Albert Bol van De Persgroep, benadrukt dat hij zich absoluut niet herkent in de opmerking van Maarten van Deurzen over monopolistisch gedrag. ‘Het viel te verwachten dat door digitale ontwikkelingen meerdere partijen de mogelijkheid gingen aanbieden om papieren folders te vervangen door digitale verspreiding. Het staat de retailers daarbij vrij om zich aan te sluiten bij het platform van hun voorkeur. Reclamefolder.nl maakt structureel deel uit van die keuze: wij zijn nog altijd het grootste digitale platform van Nederland. Onze app is ruim drie miljoen keer gedownload, waarmee afgelopen maand 30 miljoen raadplegingen zijn gerealiseerd. Wat verder ook geldt bij ons, is dat regionale verspreiding al ruim vijf jaar mogelijk is. Wat betreft de oplopende tarieven waar AlleFolders het over heeft: wij zouden monopolistisch gedrag niet willen en geen eens kunnen voeren. Zo werkt onze marktdynamiek niet. Reclamefolder is onderdeel van veel groter Persgroep-portfolio en daar zitten wij in zeer breed concurrentieveld. De uitspraken lijken mij van een ietwat rancuneuze oud-medewerker van Reclamefolder.nl.’

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken