[boxtoernooi] Foodthuisbezorging fors in de lift
- Food-en-retail
- 4 dec 2018 @ 09:09
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 4 dec 2018 @ 09:09
- Peter van Woensel Kooy
De totale markt voor het bezorgen van food, via 'boxen' en kratten groeit dit jaar in Nederland met 20,1 procent naar 3,2 miljard euro. Naar verwachting komt daar komend jaar €600 miljoen aan omzet bij, volgens het FoodService Instituut (FSIN). Foodservice groeit komend jaar online met 11,4 procent.
Het aan huis bezorgen van eten en drinken zal in 2019 goed zijn voor een marktaandeel van 5,9 procent binnen de totale foodmarkt. Het foodservicekanaal blijft dominant bij het thuisbezorgen van food, zo blijkt uit de FSIN-cijfers, opgesteld onder supervisie van oud-MarketingTribune hoofdredacteur Jan-Willem Grievink. De maaltijdbezorging in de buitenhuishoudelijke markt is volgens FSIN in 2018 goed voor een omzet van ruim €1,7 miljard, een groei van 13,4 procent.
Bezorging is miljardenbusiness
Voor komend jaar rekent het Dossier Delivery 2019 op een verdere stijging met 11,4 procent naar €1,9 miljard. Van al het thuisbezorgen in Nederland pakt foodretail daarin van 43 procent. Foodretailers zijn wel bezig met een inhaalslag. De online verkoop van levensmiddelen neemt volgens FSIN dit jaar met 29 procent toe tot €1,4 miljard. De verwachting is dat de omzetgroei komend jaar nog hoger zal uitvallen. Volgens de prognose van het FoodService Instituut moet de toename van de online verkopen van foodretailers uitkomen op 30,8 procent, meldt Distrifood.
Nieuwkomers jagen groei aan
‘Belangrijkste drivers van deze groei in Delivery Foodretail zijn de supermarkten, zij zetten fors in op e-commerce, aangespoord door de snelle opmars van nieuwkomers in deze markt. Consumenten verkiezen ook hier duidelijk het gemak van thuisbezorging boven het zelf afhalen van hun online bestelde boodschappen’, aldus het FoodService Instituut.
(bronnen: FSIN en Distrifood)
Meer info over FSIN-publicaties en Dossier Delivery klik hier
Check hier (gratis) onze eerdere artikelen over het [boxtoernooi]
foto: Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Jan-Willem Grievink
- hoofdredacteur
- maaltijd
- thuiswinkel
- jaar
- groei
- MarketingTribune
- marketing
- food
- procent
- Dossier Delivery
- FSIN
- cijfers
- komend
- maaltijdbezorging
- boxtoernooi
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Subways Royal Submarines duiken weer... 25-04-2024
- Hema springt in op rookworst-rel25-04-2024
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing