Duracell ziet category-uplift van 80%

Duracell ziet category-uplift van 80%
  • Food-en-retail
  • 5 dec 2018 @ 10:26
  • 3025 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Instore marketing

Duracell is sinds gisteren aanwezig met een superopvallende winkelvloeractivatie in de Belgische supermarktketen Cora. Even bellen met Jorgo Lialiangas, Marketing Manager Duracell Benelux

Zou je jezelf eens willen introduceren? Wat heb je met shopper marketing?

Jorgo Lialiangas: ‘Officieel is mijn titel: commercial strategy brand leader. Ik ben binnen Duracell Benelux verantwoordelijk voor alles wat met markting van doen heeft, en ben verantwoordelijk voor het raamwerk waarbinnen Sales opereert, waaronder ook de pricing-strategy. In onze aanpak zetten we de shopper altijd centraal. Dit begint bij onze innovatie- en communicatiestrategie, waar we de category purchasedrivers van shoppers centraal stellen. Maar ook in onze instore-aanpak draait het om de consument, waarbij we focussen op excellente executie. De executie is immers de enige strategy die consumenten zien. Daarbij willen we de consument verassen met een positieve merkervaring en merkbeleving. Batterijen zijn een low intrest-productcategorie, maar wij streven ernaar de consument te verassen en met onze bunny toch een glimlach op het gezicht van de consument te toveren. We nemen onszelf dan vaak als benchmark: zouden wij dit tof vinden als we dit in de winkel tegen zouden komen?’

Jullie hebben een winkelvloeractivatie lopen om shoppers te attenderen op jullie personal power category. Hoe is deze activatie precies ingevuld?

‘De standout en stopping power van het display is het belangrijkste element om de aandacht van de shopper te trekken. En om de aankoop te stimuleren loopt er een instore-premiumpromotie onze iconische bunny.’

Wat verwachten jullie met dit concept te bereiken? Meer verkoop of het koppelen van brand awareness aan extra omzet?

‘Met de display brengen we onze campagne tot leven op de winkelvloer. De  360 graden-bunnycampagne omhelst tv, online, outdoor en instore. Op die manier trechteren we de consument met dezelfde consistente boodschap en merkuitstraling naar de aankooplocatie. We volgen de ‘how brands grow’-filosofie van Byron Sharp, waarbij we consistente communicatie op alle touchpoints laten terugkomen en bouwen we aan mental availability, brand equity en fysieke availability met als doel penetratie te groeien. Deze geïntegreerde strategie heeft een geweldige impact. We zien category upliftresultaten van plus tachtig procent.’

Deze activatie speelt zich af in België. Is deze vorm ook in Nederland mogelijk? Is Nederland een ander winkelvloeractivatie-land dan België?

‘Deze executie is een voorbeeld van wat wij een geweldige executie vinden. Het vloeroppervlakte van de Belgische hyperstores leent zich prima voor dit soort geweldige brandconcepten. In Nederland zijn de winkelformaten gemiddeld kleiner, maar ook hier werken we volgens dezelfde strategische principes. Ook hier werkt dat goed. Verder zie je dat de Nederlandse shoppers gemiddeld minder gevoelig zijn voor premiumpromoties. Een promotie met een goede deal werk veel beter. Verder rollen we - as we speak - een mooi displayconcept uit bij Albert Heijn, waar we ook gebruik maken van licht en beweging om de aandacht van de shopper naar het schap te trekken.’

Welke externe bureaus zijn erbij betrokken?

Benk, ons activatiebureau. En CPM, onze fieldpartner die helpt bij het plaatsen van de displays.’

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken