[interview Marketeer 132] Olaf van Gerwen - oprichter en creative Chuck Studios

[interview Marketeer 132]  Olaf van Gerwen - oprichter en creative Chuck Studios
  • Food-en-retail
  • 14 dec 2018 @ 09:04
  • 12528 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • CreatieFoodMarketing

Deze week in onze successerie [Marketeer] een interview met Olaf van Gerwen, oprichter van Chuck Studios, gespecialiseerd in foodfotografie, foodfilm en... inderdaad ook voor 'foodporn' moet je hier zijn: eten op z'n mooist verbeeld. 'In deze tak van sport kan niemand zo snel leveren als wij.'

1. Waar komt je belangstelling voor foodmarketing vandaan? Hoe raakte je betrokken? En wat is de historie van Chuck Studios?
'Chuck Studios is zeven jaar geleden in bad ontstaan. Mijn vrouw Ellen Gaedtgens was overgestapt van art buying bij TBWA\ naar fotografie-productie. Ik was regisseur, draaide steeds meer als Director of Photography en had net een klein atelier gehuurd Tussen de Bogen in Amsterdam. Ik wilde klooien met mijn lampen en lenzen. In bad hadden we een eureka-momentje: waarom zetten we niet zelf wat op? We hebben fotograaf Erik de Koning in dienst genomen en binnen een paar maanden een portfolio in elkaar geknokt. Vervolgens heb ik me drie dagen opgesloten met een geleende highspeed camera en de eminence grise van de foodstyling, Ton van Groeningen. Toen had ik ineens een food-reel en konden we ook foodfilm aanbieden. Inmiddels draai ik food over de hele wereld en draait de hele wereld food bij Chuck Studios.' 

2. Waar staan jullie intussen? Is de markt voor foodfilms nog niet verzadigd?
'Inmiddels zijn we twee panden verder en hebben we 13 man in dienst. We hebben drie fotografen/regisseurs aan boord, met allemaal hun eigen specialisme. We hebben onze eigen SFX-afdeling; Willie Wortels die met computergestuurde rigs en robots het eten laten doen wat wij willen. En Ellen runt met een fantastisch team van producers de hele show.

De vraag naar content stijgt nog steeds explosief. We merken dat budgetten worden verdeeld over verschillende media. Maar de food-adverteerder snapt heel goed dat-ie bij ons aan het juiste adres is omdat wij het eten snappen. Wij weten hoe je het product er heerlijk laat uitzien. Met die belofte is er van verzadiging geen enkele sprake.'

3. Kun je iets vertellen over de promotie van Chuck Studios? Hoe doen jullie aan marketing of is het vooral mond-tot-mond reclame?
'Ellen en ik werken allebei al meer dan 20 jaar in de reclame, dus ons netwerk is aanzienlijk. In het begin moesten we ons enorm bewijzen maar dat stadium zijn we gelukkig voorbij. De bureaus kennen ons en weten waarvoor ze bij ons terecht kunnen. Een jaar geleden hebben we iemand voor sales aangenomen. Zij bouwt relaties op met adverteerders, zodat de adverteerder weet dat wij bestaan. De adverteerder en wij snappen elkaar heel goed: de liefde voor het product bindt ons. 

Omdat we inmiddels een andere boodschap hebben dan 7 jaar geleden hebben we recent een nieuw logo, huisstijl en website gelanceerd, met heuse tagline: where food goes to get famous. Een belofte aan de foodklant. Maar laten we wel zijn, niets kan op tegen word of mouth. Je reputatie is alles in dit vak.'

4. Daarom ook mooi om in deze rubriek te staan. Waarin zijn jullie uniek?
'In deze tak van sport kan niemand zo snel leveren als wij. We hebben niet alleen de mensen maar ook highspeed camera’s, specialistische lenzen, decor, props en postproductie in huis. Ook testen we dagelijks nieuwe technieken, beeldhoeken, materialen, et cetera. Dat voedt de creativiteit van het team enorm.

En last but not least: we krijgen vaak de vraag van klanten of we ook creatie doen. We hebben besloten de handschoen op te pakken en we bieden vanaf nu food-gespecialiseerde strategie en creatie aan. We hebben met tientallen freelance creatieven en strategen gesproken en ze vinden het allemaal geweldig om mee te doen. Er is heel veel talent beschikbaar, dus met de kwaliteit zit het wel snor. En laat, als je dat wil, de thematische campagnes bij je vaste bureau - daar werken wij traditioneel uitstekend mee samen. De combinatie van creatie en executie op het gebied van food, daar zijn we uniek in.'

5. Wat zie jij als belangrijke trends in de Nederlandse foodfilm-industrie?
'Foodporn heeft snel de neiging generiek te zijn: een hamburger ziet er al snel uit als een hamburger, of-ie nou van McDonald’s of Burger King komt. Een koffieboon ook. Ik zie veel films die eerder reclame maken voor een categorie dan voor een merk. Een wat onhandige trend, op z’n zachtst gezegd.

Wij hebben als missie het concept terug te stoppen in foodcommunicatie. Als creatieve unit zijn wij niet tevreden als het er heerlijk uit ziet, maar als het beeld onlosmakelijk aan het merk verbonden is. En dus hoop ik dat we daar een trend van kunnen maken.'

6. Wat is je eigen favoriete gerecht? Waarom dit?
'Het beste rundvlees wat ik ooit at komt, geloof het of niet, uit Rusland. Ik werk daar voor een klant die het beste Black Angus beef produceert wat ik ken. Ik smokkel telkens wat mee in m’n bagage als ik uit Moskou terug vlieg. Jammer dat het zo slecht voor de wereld is. En mijn aller-aller-guiltyste pleasure is een Speciaaltje van de Febo om vier uur ’s nachts.' 

7. Hoe kan je je als klant aanmelden bij Chuck Studios of zijn er ook vrijblijvende lunches?
'Bel, mail, postduif of morse-code. Anything goes. Regelmatig doen we vrijblijvende workshops bij klanten over food-marketing en food filmproductie. Ik spreek ook wel eens op congressen of seminars over dit onderwerp. Zo inspireren we onze klanten. Als klant hoef je maar een kik te geven en we staan op de stoep. We horen graag je uitdaging en komen terug met een passend plan.'

8. Tenslotte: hoe gaan jullie verder? Wat zijn de ambities?
'Ik draai als regisseur over de hele wereld en ik zie overal nieuwe samenwerkingsvormen ontstaan. Dat voedt mijn idee dat ons model overal ter wereld zal werken. In een aantal landen zijn gesprekken gaande om een vestiging van Chuck Studios op te zetten. Onze ambitie is om binnen vijf jaar op vijf continenten een Chuck Studios te hebben draaien. Maar eerst willen we in eigen land langdurige en diepgaande relaties met food-adverteerders opbouwen.' 

tekst: Peter van Woensel Kooy 

website Chuck Studios klik hier

best of Chuck in 1 minuut: zie trailer helemaal onderop

persoonlijke website Olaf van Gerwen: klik hier

Voor de 131 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, check de links hieronder.


Chuck-oprichters en DGA's Ellen Gaedtgens en Olaf van Gerwen

Portfolio-impressie:

(recent werk uit Chuck Studios)


Op kantoor bij Chuck in de Amsterdamse Tussen de Bogen

Eerdere hoogvliegers uit deze serie
131. [interview Marketeer 131] Miriam Mieras, Neeltje en Bob - Employity Recruitment
130. [interview Marketeer 130] Edward Hissink - cmo Fresh-R
129. [interview marketeer 129] Ron Beckers - oprichter Joe Merino
128. [interview Marketeer 128] Thomas Gesink- cmo bij Stadsbrouwerij De Prael
127. [interview Marketeer 127] Michiel Reinoud - managing director MBRC en Charity Gifts
126. [interview Marketeer 126]  Renée Cohen - Stromma Nederland
125. [interview Marketeer 125] Arjen van den Hof - eigenaar Vondel Hotels
124. [interview Marketeer 124]  Jos van Mil - bedenker Tommies en managing director Greenco
123. [interview Marketeer 123] Sandra Alvarez - foodinfluencer en kookboekschrijver
122. [interview Marketeer 122] Jeroen de Bos - commercial director Mepal
121. [interview Marketeer 121] Joseph Constanty - marketing director NIU
120. [interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens - Baunat juwelen
119. [interview Ondernemer 119] Antonie Reichling - Reichling Strategisch in Kwaliteit
118. [interview Ondernemer 118] Jacinta Bokma en Joyce Pherai van CookingToday.nl
117. [interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS
116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver
115. [interview Ondernemer 115]  Frans Story - directeur Van Boxtel hoorwinkels
114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster
113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar
112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes 
111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers
110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs
109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy
108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 
107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja
106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood
105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail
104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group
103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager
102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie
101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog
99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal
98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth
97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery
96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 
95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen
94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 
76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  

71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week]  
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] 
Caroline Glasbergen - 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 
65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 
50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - omnichannel & marketing Storelink 
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl 



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken