Nederlander besteedt 120 euro aan kerstdiner

Nederlander besteedt 120 euro aan kerstdiner
  • Food-en-retail
  • 10 dec 2018 @ 15:15
  • 9250 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekFood

Nederland viert de Kerst het liefst traditioneel met een uitgebreid diner dat bestaat uit meerdere gangen. Vegetarische trends gaan overboord en er wordt ‘gewoon’ vlees en vis geserveerd. Voor het feestmaal betaalt men gemiddeld €120,- en de voorkeur gaat uit naar een diner gezellig thuis met een grote groep van 9 familieleden of vrienden.

Dit en meer blijkt uit een steekproef die onlangs is uitgevoerd door Foodlab onder 3.700 boodschappers (vrouw 20-49). Foodlab (onderdeel van Adfactor) vertegenwoordigt bekende food influencers Nederland, waaronder populaire blogs als Lekkerensimpel.com, Leukerecepten.nl en Uitpaulineskeuken.nl.

Wat blijkt nog meer?
Op de avond schuiven er gemiddeld 6 à 10 tafelgasten aan en de meerderheid probeert het liefst een nieuw recept. Er wordt rekening gehouden met gezonde ingrediënten, maar er wordt niet gedieet. 73% van de respondenten vindt het leuk om producten die speciaal voor Kerst in de winkel liggen te kopen en die speciale producten zijn met name populair onder de grotere gezelschappen (>10 personen). Voor feestelijke inspiratie zoeken de respondenten online én offline. Online zijn de foodblogs het meest populair (73,4%) en offline worden vooral kookboeken geraadpleegd (76,7%). Het kan zijn dat de gasten gedurende de avond even zonder gastvrouw/heer zitten, want bijna de helft duikt meer dan 2 uur de keuken in om het feestmaal te bereiden.

Over het onderzoek
Foodlab vertegenwoordigt als gezegd food influencers en bereikt hiermee volgens onafhankelijk bereiksonderzoek 3,5 miljoen boodschappers, overwegend in de doelgroep vrouw 20-49. Op social media worden deze influencers gevolgd door 1,3 miljoen volgers. Nadine Duijndam, verantwoordelijk voor Adfactor Insights: “Opvallend was het aantal respondenten en hoe snel en enthousiast zij reageerden. Binnen een week hebben meer dan 3.700 respondenten de enquête ingevuld.”

Om in kaart te brengen hoe deze consumenten het liefst de Kerst vieren, werd een enquête bestaande uit 27 vragen samengesteld. De vragen gaan bijvoorbeeld over het budget, de gerechten, producten, dieetwensen, tijdsbesteding en hoe men zich het liefste laat inspireren. Via de beschikbare (social) kanalen van de influencers werden de respondenten geworven. Ook werd de eigen fanbase bestaande uit 25.000 fans geraadpleegd. De verkregen data biedt merken in de food- en retailbranche interessante inzichten over het koop- én kookgedrag van de Nederlandse boodschapper.
(PvWK)

Foto: Alisha Williams / Unsplash

Over Adfactor
'Adfactor (40 medewerkers) is specialist in content marketing. Al sinds 2005 verbinden wij merken aan influencers en publishers. De content die we plaatsen past bij het merk en de interesses van de doelgroep. We bedenken nieuwe content concepten, maar ook concepten die inhaken op bestaande campagnes. We beschikken over een enorm netwerk aan content creators verspreid over allerlei thema’s en doelgroepen, van food en lifestyle tot business en entertainment. Ons team bestaat uit gepassioneerde adviseurs en projectmanagers met een goed gevoel voor aansprekende, relevante content en de juiste match tussen merk en influencers. Al 10 jaar op rij zijn wij uitgeroepen tot het beste digitale netwerk in het Adformatie Kerstrapport. Sinds 2017 is Adfactor onderdeel van RTL.'

(bron: Adfactor)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken