Kolk (AH): 'Winkel wordt plek voor directe consumptie en bezorgservice'

Kolk (AH): 'Winkel wordt plek voor directe consumptie en bezorgservice'
  • Food-en-retail
  • 13 dec 2018 @ 12:56
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenTrends

Albert Heijn-directeur Wouter Kolk zegt te verwachten dat het aantal supermarkten van AH licht gaat dalen. ‘Maar ik denk niet dat het aantal winkels sterk afneemt, omdat ze meer voor directe consumptie en de last mile, zeg maar opslag voor de bezorgservice, gebruikt gaan worden.'

De Albert Heijn-winkels krijgen in Nederland nieuwe functies, kondigt Kolk aan in een interview met Het Financieele Dagblad. Mede door de opkomst van online-shopping. Afgelopen weekeinde onthulde vakmedium Distrifood op basis van een intern memo van Albert Heijn al dat de marktleider verwacht komend jaar het groeitempo van de markt niet bij te kunnen benen. 'Vooral de eigen filialen van Albert Heijn hebben last van de opmars van online boodschappen doen en de verschuiving van omzetten. Voor de franchisers verwacht Albert Heijn wel dat deze de marktgroei gaan verslaan.' Door de AH-keten te transformeren tot een soort eet- en bezorgcentrum, wil Albert Heijn ruimte om te groeien maken, aldus Kolk. De supermarktsector in Nederland heeft een omvang bereikt van 38 miljard euro, stelt hij.

Miljardenmarkt
'Als ik de buitenhuismarkt erbij betrek, hebben we het ineens over een markt van 65 miljard euro.' Behalve met nieuwe eethoeken waar verse maaltijden worden bereid en kunnen worden geconsumeerd, wil Albert Heijn ook ruimte vrijspelen voor vers en servicepunten voor snelle thuisbezorging. Traditionele kruideniersproducten als schoonmaakmiddelen en dierenvoeding, die steeds vaker online worden gekocht, zullen deels plaatsmaken, voorspelt Kolk.

Supermarkt wortdt soort vers foodcourt
De eerste AH-winkelkeuken opent begin volgend jaar in Amsterdam. 'Albert Heijn beschikt over duizenden recepten, waar weinig mee op de winkelvloer wordt gedaan. Dat is niet efficiënt', stelt Kolk in het FD. 'We kunnen een aantal favoriete gezonde Allerhande-maaltijden ook voor jou klaarmaken.' Deze verse happen worden in de nieuwe eethoeken in Albert Heijn en straks ook in AH to Go verkocht en zullen eveneens kunnen worden thuisbezorgd in samenwerking met grote partijen als Thuisbezorgd.nl en Deliveroo, volgens de topman.

Schermnetwerk AH
Tegelijk meldt Emerce dat Albert Heijn een digitaal schermennetwerk bouwt, waar de supermarkt zelf maar ook derde partijen hun boodschappen aan shoppers kunnen tonen. 'De keten laat de schermen op dit moment installeren als onderdeel van de vernieuwingsslag die wordt doorgevoerd. Aan het einde van het eerste kwartaal van 2019 hangen er ongeveer achthonderd schermen in ruim 300 winkels.' Met digitale schermenis AH in staat om nog relevantere en lokale communicatie te tonen aan onze klanten. luidt de overall gedachte: 'de juiste boodschap, op de juiste plek, op het juiste moment. Met een spreekwoordelijke druk op de knop kunnen we communicatie naar de winkel sturen, met papieren communicatie is dat een stuk complexer.'
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken