Zuivelsector lanceert PlanetProof-melk

Zuivelsector lanceert PlanetProof-melk
  • Food-en-retail
  • 17 dec 2018 @ 15:41
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVO

De eerste melkpakken met het ‘On the way to PlanetProof’-keurmerk staan nu in het koelschap van de winkels. Daarmee kunnen consumenten duurzamere melk kiezen die voldoet aan hoge eisen op het gebied van dierenwelzijn, natuur en klimaat. FrieslandCampina trapt af.

De eerste melkpakken met het ‘On the way to PlanetProof’-keurmerk staan nu in het koelschap van de winkels, melden de initiatoren. 'Daarmee kunnen consumenten duurzamere melk kiezen die voldoet aan hoge eisen op het gebied van dierenwelzijn, natuur en klimaat. Dit keurmerk van Stichting Milieukeur zet de standaard voor een bredere duurzaamheidsaanpak voor de land- en tuinbouw. FrieslandCampina is de eerste zuivelonderneming die hieraan voldoet. Consumenten kunnen nu voor een paar cent meer kiezen voor een duurzamer zuivelproduct. Deze meerprijs komt ten goede aan de betrokken melkveehouders.' Op het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) wensten PlanetProof-gecertificeerde melkveehouders alle medewerkers vanmorgen alvast een 'PlanetProof 2019' en deelden ze de On the way to PlanetProof-melk van Campina uit. Van links naar rechts op bovenstaande foto ziet u trotse melkveehouders Niels Wassenaar en Ard van Veen naast directeur generaal Agro Marjolijn Sonnema.

Transformatie zuivelindustrie 'haalbaar'
Marjolijn Sonnema namens het ministerie van LNV: 'Ons ministerie werkt hard aan verduurzaming van de landbouwsector. Minister Carola Schouten  heeft onlangs haar Kringloopvisie gepresenteerd. Dat zoveel melkveehouders zo snel acteren op ‘PlanetProof’, en op deze wijze invulling geven aan de Kringloopvisie, vinden wij heel bijzonder. Zij werken hier ontzettend hard voor en verdienen daarvoor ook een hogere vergoeding.'

Gijs Dröge, directeur Stichting Milieukeur: 'Het is een bijzonder knappe prestatie van de melkveehouders van FrieslandCampina dat ze samen met het bedrijf konden voldoen aan alle eisen van het keurmerk en Nederland vandaag de kans bieden om meer milieu-impact te maken. ‘On the way to PlanetProof’ gaat om meerdere duurzaamheidsthema’s tegelijk. Dat maakt het zo uitdagend, omdat verbeteringen op één onderdeel soms tot minder hoge scores op andere onderdelen leiden. Goed scoren op alle thema’s vergt veel vakmanschap.'

Hein Schumacher, ceo Koninklijke FrieslandCampina: 'Als FrieslandCampina willen we voorloper zijn in duurzame zuivel. Samen met onze leden-melkveehouders werken we daarom al jaren aan een duurzamere melkveehouderij. Dankzij het ‘On the way to Planet Proof’-keurmerk laten we zien hoe we ook hierin de volgende stap zetten en blijven zetten. Door zuivel met het ‘On the way to Planet Proof’-keurmerk te kopen, beloont de consument rechtstreeks melkveehouders die zich inzetten voor dier, natuur en milieu. Ook is het een aanmoediging voor andere melkveehouders om hun boerderij nog duurzamer te maken. Dat is niet alleen goed voor de sector, maar goed voor ons allemaal.'    

Over On the way to PlanetProof
In een ‘PlanetProof’-melkveehouderij werken boeren en zuivelondernemingen samen aan het verbeteren van natuur, klimaat en dierenwelzijn. Voor klimaat betekent dat bijvoorbeeld het gebruik van duurzame energie en minder CO2-uitstoot, voor natuur minder bestrijdingsmiddelen en meer ruimte voor bloemen en insecten en voor de koe bijvoorbeeld massageborstels, eigen ligbedden en weidegang. De hoge eisen waaraan melkveehouders moeten voldoen worden regelmatig heroverwogen en waar nodig aangescherpt.(PvWK)

Achtergrond Koninklijke FrieslandCampina
'Elke dag voorziet Koninklijke FrieslandCampina miljoenen consumenten verspreid over de wereld van zuivelproducten met waardevolle voedingsstoffen uit melk. Met een jaaromzet van 12 miljard euro behoort FrieslandCampina tot de grootste zuivelondernemingen in de wereld. FrieslandCampina produceert en verkoopt consumentenproducten als zuiveldranken, kindervoeding, kaas en desserts in een groot aantal Europese landen, in Azië en in Afrika via eigen dochterondernemingen. Daarnaast worden vanuit Nederland wereldwijd zuivelproducten geëxporteerd. Ook worden producten geleverd aan professionele afnemers, waaronder room- en boterproducten aan bakkerijen en horecabedrijven in West-Europa. FrieslandCampina verkoopt wereldwijd ingrediënten en halffabricaten voor producenten van kindervoeding, de voedingsmiddelenindustrie en de farmaceutische sector. FrieslandCampina heeft vestigingen in 34 landen waar eind 2017 in totaal 23.675 medewerkers werken. De producten van FrieslandCampina vinden hun weg naar meer dan 100 landen. Het centrale kantoor van de onderneming is gevestigd in Amersfoort. De activiteiten van FrieslandCampina zijn onderverdeeld in vier wereldwijde marktgeoriënteerde business groups: Consumer Dairy, Specialised Nutrition, Dairy Essentials en Ingredients. De vennootschap is volledig in handen van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina U.A. met 12.707 leden-melkveebedrijven in Nederland, Duitsland en België een van de grootste zuivelcoöperaties in de wereld. Bezoek onze website voor meer informatie: www.frieslandcampina.com'

(bron: FC)



Lees hier meer over Certificatieschema ‘On the way to PlanetProof’ voor Melk nu vastgesteld

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken