Ban op snacks leidt tot daling impulsaankopen
- Food-en-retail
- 2 jan 2019 @ 12:21
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - Instore marketing
- 2 jan 2019 @ 12:21
- Hugo Schrameyer
Koren op de molen van suikercritici: als supermarkten geen snacks en suikerwaren bij de check out presenteren, leidt dat tot aantoonbaar minder consumentenverkoop, blijkt uit een Brits experiment.
Bij dit experiment ging het uitsluitend om minder gezonde tussendoortjes in de buurt van kassameubels. Dus om koek, snoep en andere suikerhoudende producten. Die producten bleven wel gewoon liggen in de schappen. Toch blijkt deze presentatie, waarbij shoppers dus niet verleid werden bij het afrekenen, grote invloed te hebben op het aankoopgedrag.
Forse daling
Bij het onderzoek analyseerden onderzoekers verkoopdata van negen grote Britse ketens in de periode tussen 2013 en 2017. Het ging om de supermarkten Aldi, Asda, Co-op, Lidl, M&S, Morrisons, Sainsbury’s, Tesco en Waitrose. Zes van deze ketens hadden vrijwillig besloten om geen vette of zoete tussendoortjes meer aan de kassa’s te plaatsen. Verder werd er ook gekeken naar de aankoopgegevens van 30.000 Britse huishoudens. En wat bleek? Meteen vanaf de eerste dag zonder verleiding bij de kassa verminderde het aantal impulsaankopen met 17%. Dat had bovendien een structureel effect: na een jaar was die daling blijven steken op 15,5%
On the go
Bij een tweede onderzoek werd er specifiek gekeken naar shoppers die zoetwaren niet voor thuis, maar voor on the go kochten. Daarbij waren 7.500 mensen betrokken. Bij die groep was er sprake van een nog spectaculairder effect. Vorig jaar en het jaar daarvoor verkochten de deelnemende supermarkten 76% minder zoetwaren aan on the go-shoppers dan verkooppunten die wel een verleidingsassortiment bij de kassa presenteerden.
Kleine veranderingen
Tot zo ver dit cijfermateriaal. Want wat ook valt af te vragen: wat moet je daar nu eigenlijk mee? Hoofdonderzoeker Jean Adams van de Universiteit van Cambridge benadrukt daarbij dat het lastig blijft om een spijkerharde relatie aan te tonen tussen een ban op zoetwaren en verminderde verkoop. Wat je in ieder geval kunt stellen, is dat kleine veranderingen in de lay out van supermarkten duidelijk van invloed zijn op aankoopgedrag.
Aan banden
Een woordvoerder van het Britse ministerie van Volksgezondheid en Sociale Zaken benadrukt op basis van het onderzoek dat de overheid snel in overleg wil met de zoetwarensector. ‘Dit onderzoek ondersteunt wat ouders al langer zeggen: kassapromoties voor zoete en vette snacks zetten aan tot de koop van producten die ze niet nodig hebben of niet willen. We willen snel overleg met de sector om te kijken hoe we deze impulsaankopen kunnen beperken.’
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing