E-commercesector gaat CO2-impact aanpakken

E-commercesector gaat CO2-impact aanpakken
  • Food-en-retail
  • 23 jan 2019 @ 11:40
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Web

Met de rekentool Bewust Bezorgd zien webwinkels precies wat de CO2-impact van de pakketbezorging is en welk effect reductiemaatregelen hebben. De e-commercesector wil de CO2-uitstoot van de logistieke operatie in 2025 met de helft reduceren ten opzichte van 2018.

De rekentool wordt vandaag op de Webwinkel Vakdagen gepresenteerd aan de e-commercesector, waarna bedrijven zich kunnen inschrijven voor deelname aan Bewust Bezorgd.

Het rekenmodel Bewust Bezorgd is door Thuiswinkel.org, Connekt en Topsector Logistiek ontwikkeld in samenwerking met grote online winkels als bol.com, wehkamp, Coolblue en Otto en vervoerders PostNL, DHL en Dynalogic. De webwinkels en vervoerders hebben een jaar lang getest, verbeterd en doorontwikkeld. De tool is nu klaar voor implementatie.

‘We zijn er trots op dat we dit als sector samen hebben kunnen ontwikkelen,’ zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. ‘Dit model zorgt ervoor dat alle bedrijven op dezelfde manier emissies meten. Iedere webwinkel kiest zijn eigen manier om te verduurzamen, maar de effecten ervan worden op dezelfde manier gemeten. Dat creëert helderheid en transparantie.’

Werken aan duurzaamheid

De e-commercesector heeft het afgelopen jaar grote stappen gezet op het gebied van duurzaamheid. Om enkele voorbeelden uit te lichten:

•             OTTO is constant bezig om binnen de verschillende onderdelen van de logistieke keten de CO2-uitstoot te reduceren. De webwinkel wist processen aan te passen waardoor ze hun vrachtwagens nog effectiever beladen. Het resultaat is dat er op jaarbasis ruim 80 vrachtwagens minder de weg op hoeven.

•             Coolblue bezorgt zo veel mogelijk pakketjes op de fiets. Eind 2018 werd 60% van alle pakketjes in grote steden op de fiets bezorgd. 

•             PostNL heeft de ambitie om in 2025 in 25 binnensteden volledig uitstootvrij te bezorgen en vervangt stapsgewijs bestelbussen door elektrische voertuigen. Op basis van kilometers vervangen busvervoer heeft dat in 2018 een besparing van 314.500 kg CO2 opgeleverd.

•             Wehkamp is continu op zoek naar nieuwe manieren van duurzamere distributie. Daarom zijn ze samen met DHL en Fietskoeriers.nl met bezorging op de fiets gestart. Ook kunnen klanten van Picnic hun wehkamp-retouren meegeven aan de bezorger van hun boodschappen. Bovendien worden de wehkamp-pakketjes op maat ingesneden. Dit scheelt ruimte tijdens het vervoer, en dus CO2-uitstoot.

•             DHL ontwikkelde de Parcycle en de Cubicycle: cargobikes die vanuit cityhubs opereren. Inmiddels rijden er 300 elektrische bestelwagens uit eigen fabriek.

•             Het fulfilmentcenter van bol.com in Waalwijk is al volledig klimaatneutraal en bol.com voert continu innovaties door die verpakkingsmateriaal en lucht in pakketjes reduceren. Zo wordt de CO2-uitstoot per pakket steeds verder teruggebracht.

Met Bewust Bezorgd wil de e-commercesector de impact van reductiemaatregelen meetbaar maken, zodat er voldaan kan worden aan de klimaatdoelstellingen zoals opgesteld in het klimaatakkoord. Voorzitter van het Klimaatberaad Ed Nijpels ziet in de e-commercesector een voorbeeld voor andere sectoren: ‘Partijen stappen over hun eigen schaduw om tot een gezamenlijke aanpak te komen en elkaar te stimuleren om te verduurzamen. Mooi om te zien dat in de sector innovatie en verduurzaming hand in hand gaan.’

Het Bewust Bezorgd-rekenmodel berekent hoeveel CO2-uitstoot het versturen van een pakketje met zich meebrengt op basis van het volume van de verzonden pakketten, het aantal kilometers dat ieder pakketje aflegt, het vervoersmiddel dat gebruikt wordt, de vulgraad van busjes en de afleveroptie. Zo kunnen bedrijven direct inzien waar de mogelijkheden zitten om de logistieke operatie verder te verduurzamen. Dit rekenmodel is gebaseerd op de BigMile (voorheen Lean & Green) Analytics-methode en voldoet aan Europese normen.

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken