Grootste daling consumentenvertrouwen in 7 jaar

Grootste daling consumentenvertrouwen in 7 jaar
  • Food-en-retail
  • 29 jan 2019 @ 09:07
  • 7374 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketing

De stemming onder consumenten is in januari 2019 voor de zesde maand op rij minder positief dan een maand eerder, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen daalt 8 punten en komt uit op 1.

Het oordeel over het economisch klimaat is een stuk minder positief. Ook de koopbereidheid is lager. Met 1 ligt het consumentenvertrouwen in januari echter nog boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (- 3). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).

Toon tabel

Oordeel over economisch klimaat en koopbereidheid minder positief
Consumenten oordelen in januari een stuk minder positief over de economie. De deelindicator Economisch klimaatdaalt van 17 naar 3. Zowel het oordeel over de afgelopen als dat over de komende twaalf maanden was minder positief dan in december 2018. Ook de koopbereidheid neemt af in januari 2019, volgens het CBS. Deze deelindicator komt uit op -1, tegen 3 in december. Consumenten zijn negatiever over hun financiële situatie. Verder vinden zij de tijd voor het doen van grote aankopen minder gunstig. Voor retailers en marketeers een belangrijk sentiment om te kennen.
(bron: CBS)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken