Jugendstilmonument American wordt Hard Rock Hotel
- Food-en-retail
- 31 jan 2019 @ 10:12
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 31 jan 2019 @ 10:12
- Peter van Woensel Kooy
Of zou het toch een grap zijn? 'Begin april 2020' verandert het legendarische American Hotel (spreek uit 'Americain') in een filiaal van franchiseketen Hard Rock Hotel. En dat is weer een zakelijke activiteit van indianenstam de Seminole. 'Telefoon voor de heer Vicious.'
De naam aan de Leidsekade, waar de meeste toeristen binnenkomen per boot, te voet en per taxi, wordt veranderd in Hard Rock Hotel. De monumentale buitenkant van het uit 1902 stammende hotel blijft onaangetast evenals Café Americain dat twee jaar geleden al is gerenoveerd. Waar vroeger Harry Mulisch zichzelf liet omroepen in de leeszaal, bij wijze van celebrity-creatie en boekenmarketing, zou er in de toekomst in de schitterende Jugendstil-diningroom wellicht kunnen klinken 'telefoon voor de heer Vicious, telefoon voor de heer Vicious'. Waarmee de royalty opbrengst van de Sex Pistols weer een klein zetje krijgt. Als klap op de vuurpijl belooft uitbater Léon Dijkstra namens de familie Dijkstra en Eden Hotels dat de legendarische leestafel in dezelfde ruimte zal terugkeren.
Voorheen American
Het wordt het eerste Hard Rock Hotel in Nederland. Net als de Hard Rock Cafés zijn de 27 hotelvarianten van het merk wereldwijd te vinden. Het is niet zo dat het Jugendstil-hotel nu opeens een Las Vegas-achtig interieur krijgt. 'Het interieur blijft intact of zelfs teruggebracht naar de oorspronkelijke staat. Wel komen er rock 'n roll-memorabilia als versiering', bevestigt ook stadszender AT5
Volstrekt logisch
'Met de artiesten die wij hier in het verleden hebben ontvangen - en nog steeds ontvangen - is deze combinatie volstrekt logisch. En een luxehotel met muziekthema past precies in de driehoek DeLaMar, Melkweg en Paradiso', reageert Dijkstra in stadsmedium Het Parool. De Hard Rock-keten is eigendom van de Seminole, meldt de krant: 'een stam inheemse Amerikanen in Florida die er twaalf jaar geleden 965 miljoen dollar voor neerlegde. De Seminole waren in 1975 de eerste stam die gokken toestond in een reservaat en gelden als de meest succesvolle inheemse stam, met een jaaromzet van 1,1 miljard dollar.'
Eden Hotels
American werd in in 2005 al overgenomen door Eden Hotels van InterContinental en is al twee jaar aan het verbouwen. Zo zijn inmiddels 100 kamers en suites in de stijl van de Hard Rock Hotels gebracht. Eden Hotels, dat inmiddels 14 hotels in Nederland uitbaat, blijft de exploitant. Eden Hotels is een oer-Nederlands familiebedrijf sinds 1947 dat bestaat uit eigen hotels 'met een uniek karakter'. De hotels zijn ondergebracht bij drie gerenommeerde hotelmerken. Deze merken zijn Eden Hotels, Hampshire Hotels en Holiday Inn. Het vastgoed werd zeven jaar geleden door de groep verkocht aan het Duitse Deka, voor 58,5 miljoen euro. Binnenkort worden de resterende 75 kamers van het American en andere ruimten zoals de lobby, onder handen genomen. Begin april 2020 gaat het vernieuwde hotel open. Toch niet op de eerste?
(PvWK)
Grap op GeenStijl over de 'driehoek' waarin American ligt en waarop meer merken kunnen inhaken
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- familie
- Eden Hotels
- eerste
- American
- leestafel
- Dijkstra
- ruimte
- Café Americain
- Nederland
- Leon Dijkstra
- legendarisch
- American
- indianen
- Sex Pistols
- telefoon
- Hard Rock
- Jugendstil
- Hard Rock Hotel
- diningroom
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing