'Jumbo versterkt met La Place de foodbeleving'

'Jumbo versterkt met La Place de foodbeleving'
  • Food-en-retail
  • 3 jan 2019 @ 00:01
  • 7402 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Klanten bij Jumbo hebben steeds meer belangstelling voor winkelgemak en een onderscheidend aanbod van lekker en gezond eten. Jumbo gaat de beleving rond deze thema’s daarom nadrukkelijker toepassen in haar omnichannel strategie voor 2019.

Jumbo Groep Holding heeft met een omzetgroei van 9,6% een sterk 2018 afgesloten. De totale omzet uit consumentenactiviteiten is in het afgelopen boekjaar uitgekomen op € 7,817 miljard, meldt Jumbo. Hiervan heeft € 7,405 miljard betrekking op de Jumbo formule, € 262 miljoen op het aan Jumbo toebehorende deel van Emté vanaf 2 juli 2018 en € 150 mln op La Place. Door de ombouw van 23 Emté supermarkten, de opening van nog eens 12 nieuwe Jumbo vestigingen en 2 sluitingen groeide het winkelbestand met 33 naar een totaal van 618. Als onderdeel daarvan gingen in 2018 3 nieuwe vestigingen van Jumbo Foodmarkt en eveneens 3 van het gemakswinkelconcept Jumbo City open, zo meldt het familiebedrijf. Jumbo zag hierdoor haar marktaandeel op de Nederlandse markt stijgen tot ruim 20%. De autonome omzetgroei van de bestaande winkels lag in 2018 met 3,8% op circa het dubbele van de marktgroei van 2% (bron: GfK, week 50). De omzet van restaurantketen La Place groeide met 21% gestaag verder naar ruim € 150 miljoen.

Jumbo ervaart dat klanten steeds meer belangstelling hebben voor winkelgemak en een onderscheidend aanbod van lekker en gezond eten. Daarom wil Jumbo de beleving rondom deze thema’s nadrukkelijker gaan toepassen in haar zogeheten omnichannel strategie. Vanzelfsprekend blijft hierbij de essentie van de Jumbo formule centraal staan. Om het winkelbestand te laten aansluiten bij deze beleving rondom food, worden de bestaande Jumbo vestigingen stapsgewijs verder gemoderniseerd. Zo zijn afgelopen jaar op verschillende locaties verkooppunten voor versbereide maaltijden en nieuwe meubels met bijzonder brood van La Place verschenen.
 
Jumbo Food College powered by La Place
'Jumbo heeft altijd de focus op de klant gehad en is zo met de wensen en behoeften van de klant meegegroeid,' zegt ceo Frits van Eerd, 'Als eerste supermarktketen zijn wij enkele jaren terug in de Jumbo Foodmarkt de heerlijkste verse gerechten gaan bereiden. Met La Place hebben we nog meer culinaire expertise in huis gehaald. De kruisbestuiving tussen Jumbo en La Place is een succes en daarom gaan we dit ook steeds meer benutten in onze reguliere winkels en in Jumbo City. We zetten zo een beweging in van foodretail naar foodbeleving. Alles draait daarbij om gemak, inspiratie en innovatie.' Om die reden openen Jumbo en La Place in 2019 gezamenlijk het Jumbo Food College, een kennis- en opleidingscentrum van en voor collega’s van Jumbo en La Place gericht op innovatie en inspiratie op het gebied van lekker en gezond eten.
 
Jumbo Foodcoach
Jumbo zal in 2019 haar speciaal ontwikkelde digitale Foodcoach beschikbaar maken voor een breder publiek. Deze geavanceerde app wordt momenteel met succes gebruikt door de A-selectiespelers van PSV en de wielrenners van Team Jumbo-Visma. De Jumbo Foodcoach geeft onder meer advies op maat over gebalanceerde voeding en biedt een praktische koppeling met Jumbo.com voor het automatisch bestellen en laten thuisbezorgen van de benodigde ingrediënten. De overname door Jumbo van receptenplatform Smulweb zal in de loop van 2019 bovendien leiden tot een forse uitbreiding van de content over lekker en gezond eten die wordt verspreid via de digitale Jumbo kanalen. 
 
Snelle groei online
Onder meer met bovengenoemde initiatieven werkt Jumbo gestaag aan haar ambitie om de leidende omnichannel speler op de Nederlandse foodmarkt te worden. Afgelopen jaar hebben steeds meer huishoudens via Jumbo.com en de Jumbo app boodschappen besteld. De sterke focus op online heeft in 2018 wederom geleid tot een forse groei van de omzet uit deze kanalen. Het aandeel online omzet van Jumbo groeide aan het einde van het jaar door richting 4%. De omzet behaald uit het bezorgen aan bedrijven is zelfs verdrievoudigd in vergelijking met 2017. Om de groei van online te faciliteren, opende Jumbo in mei 2018 een tweede e-fulfilment Center, gevestigd in Raalte. En om in de toekomst te kunnen voorzien in de almaar groeiende vraag naar online boodschappen doen, is Jumbo in november 2018 gestart met een pilot in de regio Den Bosch die een nieuwe wijze van thuisbezorging test. Levering aan huis vindt hier rechtstreeks plaats vanuit een zogeheten hub. Met dit systeem van hubs verwacht Jumbo sneller te kunnen groeien en meer klanten in Nederland te bereiken. Deze hubs bieden bovendien een betere toegang tot de grote steden, waar de vraag naar thuisbezorging het sterkst is. Begin 2019 opent Jumbo eveneens testhubs in Amsterdam en Middelburg. De in 2017 geopende Jumbo Tech Campus in Veghel telde eind 2018 al meer dan 100 medewerkers die zich fulltime bezighouden met de ontwikkeling van digitale klantoplossingen. Dit aantal zal de komende jaren nog sterk stijgen.
 
Emté ombouwoperatie vol op stoom
Per 2 juli heeft Jumbo samen met Coop de Emtésupermarktketen overgenomen. Eind 2018 waren 23 vestigingen van de 79 door Jumbo overgenomen Emté supermarkten reeds omgebouwd naar de Jumbo formule. Inmiddels hebben circa 1500 voormalig Emté medewerkers een training in de 7 Zekerheden van Jumbo gevolgd. De volledige ombouwoperatie zal naar verwachting medio 2019 zijn voltooid. Ook de overdracht van de logistieke en backoffice activiteiten van Emté naar de Jumbo organisatie loopt voorspoedig en volgens plan.
 
Ontwikkelingen supply chain en hoofdkantoor
De bouw van het gemechaniseerde landelijke distributiecentrum van Jumbo in Nieuwegein, waarvoor op 1 oktober symbolisch de eerste paal werd geslagen, vordert gestaag. Naar verwachting zal deze nieuwe locatie eind 2020 volledig operationeel zijn. In het najaar van 2018 zijn voorts de werkzaamheden gestart voor de uitbreiding van het Jumbo hoofdkantoor in Veghel. Dit levert ongeveer vijfhonderd nieuwe werkplekken op. Ook krijgt het hoofdkantoor een directe verbinding met de Jumbo Foodmarkt en de Jumbo Academy aan de Verlengde Noordkade.
 
Jumbo België
In de loop van 2018 is Jumbo gestart met het verkennen van de Belgische markt, meldt de retailer zoals eerder bevestigd op MarketingTribune. Als gevolg hiervan zijn inmiddels enkele tientallen supermarktlocaties gecontracteerd. Jumbo bereidt nu haar introductie op de Belgische markt verder voor. Om dit succesvol te laten verlopen, heeft Jumbo een aparte organisatie opgezet onder de naam Jumbo België. Jumbo verwacht in het vierde kwartaal van 2019 de eerste vestigingen in België te openen.
 
‘Good food fast’
La Place is in 2018 met een verdere expansie in binnen- en buitenland aan de weg blijven timmeren. De keten breidde het aantal vestigingen met 8 restaurants uit, in onder meer Enschede, Haarlem, de Efteling en Madrid. De omzet is in 2018 met 21% gestegen naar ruim € 150 miljoen. Steeds vaker bedient La Place haar gasten ‘onderweg’: langs snelwegen, op luchthavens en in treinstations. 'Op dit soort plekken verwachten we komende jaren nog flink te kunnen groeien,' zegt Frits van Eerd. 'We willen ons nadrukkelijk onderscheiden met ‘good food fast’. Onze gasten geven aan die benadering erg op prijs te stellen. In 2019 beantwoorden we deze behoefte met een verfijnder assortiment en verrassende productinnovaties. Zo werken we doelbewust aan onze ambitie om de nummer één te worden in deze markt.'
(PvWK)

jaaroverzicht Jumbo in bulletpoints

Resultaten 2018:

* Marktpositie verder verstevigd door overname Emté supermarkten en opening van nieuwe supermarkten, Foodmarkten en gemakswinkels
* Totale consumentenomzet Jumbo Groep Holding (inclusief Emté
en La Place) groeit met € 683 mln naar € 7,817 miljard, een stijging van 9,6% 
* Consumentenomzet Jumbo formule stijgt met € 395 mln tot € 7,405 miljard, een toename van 5,6%. Autonome groei in bestaande Jumbo winkels 3,8% - circa het dubbele van de markt
* Wederom forse groei online; aandeel online omzet groeit richting 4% eind 2018
* La Place rapporteert solide groei van 21% en realiseert omzet van ruim € 150 mln

Vooruitblik 2019:

* Jumbo en La Place zetten breed in op innovatie en foodbeleving
* Introductie Jumbo Food College, ruimere beschikbaarheid Jumbo Foodcoach en uitbreiding digitale content als gevolg van overname Smulweb
* Na Den Bosch, ook distributiehubs in Amsterdam en Middelburg voor snelgroeiende markt thuisbezorging 
* In vierde kwartaal opening eerste Jumbo winkels in België 
* La Place heeft ambitie om uit te groeien tot de nummer één in ‘good food fast’

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken