Liliane Fonds opent origineel 'Restaurant Buitensluiting'
- Food-en-retail
- 30 jan 2019 @ 09:04
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingFood
- 30 jan 2019 @ 09:04
- Peter van Woensel Kooy
In het nieuwe Restaurant Buitensluiting is niet iedereen welkom. Het team onder leiding van Miljuschka Witzenhausen bepaalt namelijk op basis van uiterlijk wie er wel en niet geserveerd wordt. Het restaurant opent voor publiek op donderdag 7 februari 2019 in Amsterdam.
Te lang, blond haar, kleine voeten: je kan er niks aan doen maar het zou best kunnen dat je op basis van deze uiterlijke kenmerken in Restaurant Buitensluiting niet geholpen wordt. Dagelijks wordt er door middel van een draairad willekeurig bepaald welke gasten er wel of niet mogen dineren.
Met dit initiatief wil het Liliane Fonds mensen laten voelen en ervaren hoe het is om buitengesloten te worden. Kinderen met een handicap worden dagelijks buitengesloten: zij mogen niet meedoen of mogen niet naar school. Wereldwijd zijn er volgens het fonds ruim 30 miljoen kinderen met een handicap die niet naar school kunnen of mogen. Het Liliane Fonds zet zich in voor deze kinderen. Het doel is dat alle kinderen zich welkom voelen.
Discriminatie in ontwikkelingslanden
'Met restaurant Buitensluiting willen wij aandacht vragen voor kinderen met een handicap die opgroeien in de armste gebieden van de wereld en die dagelijks vanwege hun handicap buitengesloten worden. Wat de buitengesloten gasten van Restaurant Buitensluiting zullen ervaren is nihil ten opzichte van wat kinderen met een handicap ervaren. Toch hopen wij dat dit sociale experiment bijdraagt aan de bewustwording hiervan', aldus Steven van Berlekom, directeur Stichting Liliane Fonds.
Over Restaurant Buitensluiting
Het restaurant telt vijftig zitplaatsen. Bij binnenkomst hangt een draairad waarmee dagelijks wordt bepaald wie zal worden geweigerd. Deze gasten mogen wel hun vrienden aan tafel vergezellen maar worden niet geserveerd en krijgen slechts water en brood. Zie hieronder de teaser video.
Het driegangenmenu is samengesteld door presentatrice Miljuschka Witzenhausen en is een ‘Wereldse Fusion'. Restaurant Buitensluiting hanteert een ‘pay-what-you-want’ principe. Gasten mogen dus aan het einde van de avond zelf bepalen hoeveel zij willen betalen.
'Ik vind Restaurant Buitensluiting een fantastisch mooi initiatief. 80 procent van mensen (waaronder veel kinderen) met een handicap woont in een ontwikkelingsland en dat zijn juist de mensen die onze hulp het hardst nodig hebben. Buitengesloten worden is vreselijk, zeker voor kinderen. Dit initiatief is een creatieve manier om aandacht te vragen voor een wereldwijd probleem en daar draag ik dan ook met veel liefde mijn steentje aan bij', reageert Witzenhausen.
Het restaurant (Oostenburgergracht 75, Amsterdam) is 7, 8 en 9 februari tussen 19:00 en 23:00 uur geopend. Reserveren kan via www.restaurantbuitensluiting.nl.
foto boven: Martin Adams / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Liliane Fonds
- ervaren
- ervaring
- kinderen
- stichting
- activatie
- restaurant
- food
- purpose
- Buitensluiting
- handicap
- sociale experiment
- Steven van Berlekom
- buitengesloten
- directeur
- bewustwording
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing