Marqt weigert btw-verhoging op onbewerkte groente en fruit door te voeren

Marqt weigert btw-verhoging op onbewerkte groente en fruit door te voeren
  • Food-en-retail
  • 3 jan 2019 @ 10:10
  • 5998 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Eetwinkel Marqt berekent de btw-verhoging van 6% naar 9% op onbewerkte groente en fruit niet door aan de consument. De retailer is het namelijk niet eens met de keuze van de overheid om de prijzen van deze gezonde categorie te verhogen.

Verkeerd signaal
Het gros van alle levensmiddelen wordt door de verhoging van het lage btw-tarief van 6% naar 9% duurder. 'Dat terwijl veel Nederlanders het lastig vinden om een gezond voedingspatroon aan te nemen. Bijna de helft van de Nederlanders is te zwaar en eet bijna 120 gram groente en 70 gram fruit per dag minder dan het Voedingscentrum aanbeveelt. Door deze maatregel worden ongezonde, goedkope producten, die vaak sterk bewerkt zijn, nog aantrekkelijker ten opzichte van gezonde producten. Daar zijn we het niet mee eens, dus stimuleren we de gezonde keuze. We vinden het belangrijk om daarin te investeren', reageert Joost Leeflang, directievoorzitter bij Marqt.
(PvWK)

Over Marqt
'Marqt is opgericht in 2008 met als ultieme droom een eerlijk voedselsysteem. De retailer biedt smaakvolle producten die zo dicht mogelijk bij hun natuurlijke oorsprong staan en gemaakt zijn met respect voor mens, natuur, milieu en dier. De eerste winkel werd geopend aan de Overtoom in Amsterdam-West. Inmiddels telt Marqt 16 winkels, in Amsterdam, Rotterdam, Haarlem en Den Haag. Het hoofdkantoor is gevestigd aan het Barentszplein in Amsterdam en het distributiecentrum en de keuken bevinden zich in het Amsterdam Food Center aan de Jan van Galenstraat. De directie bestaat uit Joost Leeflang, Thijs Fleuren en Tjibbe Bouma. In totaal werken er ongeveer 750 medewerkers. Sinds 2017 zijn Triodos Bank en SIV aandeelhouders van het bedrijf.'

(bron: Marqt)

 

Beeld: Marqt Overtoom Amsterdam

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken