[Brexit] Overheid roept land- en tuinbouw op zich voor te bereiden

[Brexit] Overheid roept land- en tuinbouw op zich voor te bereiden
  • Food-en-retail
  • 17 jan 2019 @ 09:41
  • 11708 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • DistributieFoodPolitiek

'Kom op tijd in actie en voorkom Brexitverrassingen voor uw bedrijf', waarschuwt het Rijk via haar eigen site. Zo worden wachttijden bij de grens na 29 maart 2019 mogelijk stukken langer, worden versleveranties een uitdaging en kunnen hogere importheffingen voor problemen zorgen.

'Hoe blijven verse land- en tuinbouwproducten voor de Britse markt ook na de Brexit vers? Samenwerking is van groot belang voor ondernemers uit de Nederlandse agrosector om ervoor te zorgen dat verse producten, zoals tomaten en komkommers, ook ná het vertrek van het Verenigd Koninkrijk (VK) uit de Europese Unie (EU) zo snel mogelijk bij de Britse klanten terechtkomen. Kom op tijd in actie en voorkom Brexitverrassingen voor uw bedrijf, schrijft het Rijk.

Op 29 maart 2019 verlaat het VK de EU. Het is voor (internationale) agro-ondernemers dan ook zaak om goed voorbereid te zijn. Of u nu kweker, handelaar of transporteur bent, iedereen krijgt te maken met de gevolgen van de Brexit, aldus de overheid. Bijvoorbeeld in de vorm van wachttijden bij de grens door extra administratieve eisen of mogelijke importheffingen die hun weerslag kunnen hebben op de export naar het Verenigd Koninkrijk.

De Brexit als uitdaging
Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit roept agro-ondernemers op om samen mogelijke scenario’s voor de Brexit in kaart te brengen. 'Want als na de Brexit ergens een knelpunt ontstaat in de keten van verse producten, kan dit gevolgen hebben voor alle betrokken partijen', luidt het statement. Ook in onder andere de visserij worden uitdagingen verwacht, vanwege ingeperkte visgronden. Eerder deze week concludeerde ABN Amro dat de transportsector het kwetsbaarst is in het geval van een zogenoemde 'no deal-Brexit'. Voor marketeers is de P van Place (o.a. distributie) een cruciale. In een speciale YouTube-film (zie onder) vertellen twee optimistische ondernemers hij zij voorkomen 'de Sjaak' te worden na 29 maart.
(PvWK)

Foto boven: Jaime Casap / Unsplash



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken