Picnic breidt bezorggebied in Amsterdam verder uit

Picnic breidt bezorggebied in Amsterdam verder uit
  • Food-en-retail
  • 17 jan 2019 @ 15:55
  • 8871 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • DistributieFoodMarketing

Online supermarkt Picnic groeide in 2018 hard in Amsterdam. Aan het eind van vorig jaar maakten 35.486 huishoudens gebruik van de websuper. Daarom volgt uitbreiding in de hoofdstad.

Vanaf februari 2019 wordt de distributie flink uitgebreid en kunnen ook inwoners van Noord en Zuid bij Picnic bestellen.

In 2018 breidde Picnic het aantal steden waarin het bezorgt uit naar 70 en steeg het aantal klanten van 90.000 naar ruim 275.000. Amsterdam staat op de zesde plek als het gaat om het aantal huishoudens dat in een stad van Picnic gebruikmaakt, afgezet tegen het aantal inwoners. In Zuidoost en de Rivierenbuurt wordt 55 procent meer besteld dan gemiddeld in Amsterdam, onder meer doordat veel biologische producten werden toegevoegd. In Duivendrecht, waar veel bedrijven zitten, wordt relatief het minst besteld.

Het best verkochte product in Amsterdam was in 2018 halfvolle melk meldt de webretailer, gevolgd door bananen, komkommer, mineraalwater zonder koolzuur en scharreleieren. IJbier, sojamelk, halloumi en Griekse yoghurt werden in Amsterdam minstens vier keer zoveel verkocht als in de rest van Nederland.

Duurzame bezorging 
De compacte elektrische wagentjes waarmee Picnic bezorgt zijn milieuvriendelijk, stil en staan niet in de weg. Bovendien betekent het bezorgmodel ook nog eens een aanzienlijke reductie van de CO2-uitstoot van auto’s, die consumenten normaal gebruiken om een paar keer per week op en neer naar de supermarkt te rijden. Picnic maakt een einde aan voedselverspilling, omdat het alleen díe levensmiddelen inkoopt die ook daadwerkelijk door haar klanten zijn besteld. Op die manier gaat er niets verloren.

In Amsterdam staan nog duizenden mensen op de wachtlijst, dus in 2019 wordt het aantal bezorgwagentjes en bezorgers aanzienlijk uitgebreid. Ook het bezorggebied wordt groter: vanaf half februari kunnen inwoners van Noord en het resterende deel van Zuid bij Picnic bestellen. 'Op de grachtengordel na, kan heel Amsterdam dan bij ons bestellen', aldus mede-oprichter Michiel Muller, 'Het enthousiasme in Amsterdam is extra groot omdat men nu veel tijd kwijt is met boodschappen doen.'

400 bezorgers
Picnic begon maart 2018 in Amsterdam met 15 wagentjes en 40 bezorgers, inmiddels is dat gegroeid tot 60 wagentjes en 200 bezorgers. Eind 2019 moet dit gestegen zijn naar 120 wagentjes en 400 bezorgers. Van de Amsterdamse huishoudens kan na de uitbreiding naar Noord en Zuid bijna 90 procent van de websuper gebruikmaken. Voor de levering in Amsterdam Noord en Zuid heeft de websuper twee nieuwe hubs ingericht, vertelt Picnic aan MarketingTribune. Vanuit de hub aan Barndegat 10 in Zaandam gaan de runners de boodschappen in Noord bezorgen en de huishoudens in Amsterdam Zuid worden vanuit een hub aan de Johan Huizingalaan 761 beleverd.

Picnic vierde jaar in
Voor de lancering in Nederland eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen daarnaast de laagste prijs hebben.

Picnic is een initiatief van Nederlandse ondernemers: internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel en ondernemer Bouke van der Wal is eigenaar van supermarktketen Boni. Daarna is ook retailondernemer Gerard Scheij aan boord gekomen.
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken