[groente oorlog] Albert Heijn verlaagt prijs hardlopers in agf

[groente oorlog] Albert Heijn verlaagt prijs hardlopers in agf
  • Food-en-retail
  • 14 feb 2019 @ 10:55
  • 8821 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodPrijsoorlog

AH heeft een aantal 'hardlopers' in agf (aardappels, groente en fruit, red.) in prijs verlaagd. Het lijkt erop dat de marktleider hiermee reageert op de Laagblijverscampagne van Plus. Eerder reageerden Dirk en Jumbo al op de groente-oorlog, waarbij de consument garen spint.

De BTW-prijzen op gezond groente en fruit is per januari 2019 immers verhoogd. Een onlogische move vanwege de volksgezondheid. De groente-prijsoorlog komt wat dat betreft op een geweldig moment. Komkommers liggen bij AH.nl volgens onderzoeksbureau Superscanner bijvoorbeeld op €0,99 per stuk op de agf-afdeling. Daarmee is de AH-prijs verlaagd naar beneden de psychologische prijsdrempel van €1,- (was €1,02). Hetzelfde heeft AH gedaan met bijvoorbeeld de cherrytomaten (250 gr), ook die prijs staat nu op €0,99.

Hardlopers in agf naar beneden
Plus startte de campagne Laagblijvers meer dan een week geleden. Met de actie verlaagde de formule de prijs van 49 hardlopers vastlaag met soms wel 30 procent. Jumbo en Dirk volgden meteen: de groente-oorlog was een feit constateerde de redactie. In de eerste week zat AH op een vlakke prijslijn, geen verlagingen. Vakmedium Distrifood ging vanwege de groente-ontwikkelingen langs bij Superscanner en bekeek met baas Alwin van der Velden hoe de branche er een week na de prijsverlagingen voorstaat. Zie het verslag in deze video.
(PvWK, bronnen: Superscanner, Distrifood, MT)

Foto: Aliona Gumeniuk / Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken