ICT duwt retail richting next generation shopperexperience

ICT duwt retail richting next generation shopperexperience
  • Food-en-retail
  • 21 feb 2019 @ 09:33
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Innovatie

De retailtechnologiebeurs Eurocis in Düsseldorf, die tot vanavond duurt, laat zien dat ICT-aanbieders klaar zijn om de shopper van morgen optimaal te servicen. Retailers zelf weten die vaart amper bij te houden.

Nieuwe kansen in retail zijn onlosmakelijk verbonden met de opkomst van nieuwe digitale technologie. ICT-tools krijgen daarmee steeds meer invloed op fenomenen als klantbeleving, convenience, transparantie of sales promotion. Leveranciers demonstreren met tal van ontwikkelingen dat ze van wanten weten als het gaat om het inspelen op de next generation shopperexperience. De vraag is alleen of retailers daar klaar voor zijn. Vorig jaar klonk het op de beurs dat het kassaloze concept Amazon Go met zowel nieuwsgierigheid als argusogen werd bekeken. Op de beurseditie van dit jaar waren er verschillende aanbieders te vinden die een variant brachten op deze frictionless, seamless shopping experience, terwijl er nog wel een vertaalslag naar de markt nodig is.

Chinese koelkast

Het Fins-Zweeds concern Stora Enso, één van  de grootste papier- en verpakkingsproducenten, heeft een duurzame RFID-tag op basis van papiervezels ontwikkeld, waarmee in China de basis werd gelegd voor een nieuw verkoopkanaal. Sales manager Andreas Kolb vertelt dat er inmiddels enkele honderden smart fridges zo zijn uitgerust dat shoppers producten kunnen meenemen zonder tussenkomst van personeel. De RFID-tags op de producten in combinatie met de app van de shoppers registreren precies tot welke keuze klanten komen, waarna het benodigde bedrag wordt afgeschreven. Deze smart fridgdes zijn nu vooral te vinden in kantooromgevingen, maar het is prima mogelijk om daarvoor andere drukke locaties als ov-knooppunten te selecteren.

Middenin de nacht

Het van oorsprong Duitse Wanzl, dat bij ons in Oosterhout is gevestigd, heeft zich van traditionele winkelinrichter ontwikkeld tot een cross over-leverancier die winkelmeubels moeiteloos weet te combineren met high techtechnologie. Ook dit bedrijf weet zich op een Amazon Go-achtige wijze te manifesteren. Er loopt op dit moment een experiment met bouwmaterialenleverancier Würth in Duitsland, waarbij met behulp van zelfscan- en self-checkoutsystemen de winkel 24 uur per dag toegankelijk is voor geregistreerde klanten. ‘Juist servicemonteurs kunnen buiten traditionele openingstijden behoefte hebben aan aanvullend materiaal, bijvoorbeeld omdat ze in het werkveld tegen een onverwacht probleem aanlopen. Vroeger moesten ze wachten tot de winkel open ging om een onderdeel te kopen. Nu kan dat desnoods middenin de nacht’, aldus Wanzl.

Kassaloze winkel

De start up AiFa uit Santa Clara in Californië komt met zijn Nano Store, een kassaloze winkel van achttien vierkante meter, misschien wel het meest dichtbij een Amazon Go-variant. In samenwerking met verschillende partners, waaronder Carrefour en de Poolse convenience-keten Zabka, wordt gewerkt aan een oplossing waarbij klanten zonder afrekenen naar buiten kunnen lopen. Met behulp van slimmer camera’s en schapsensoren wordt precies bijgehouden welke boodschappen de shopper selecteert. Sterker nog, volgens het bedrijf presteert deze shop beter dan die van Amazon Go: ‘Een paar collega’s hebben de shop van Amazon Go bezocht. Als ik me wispelturig gedraag, producten van het schap haal en weer terugplaats, dan heeft de shop duidelijk moeite om de aankopen te registreren. Soms pas drie kwartier nadat de shopper de shop heeft verlaten, krijgt hij de digitale factuur gemaild. Dat is veel te traag. Wij doen dat altijd real time’, aldus een woordvoerder van AiFa.

Een uitgebreid verslag van de Eurocis staat te lezen in de volgende Shopper Marketing Update-bijlage van MarketingTribune, die dinsdag 12 maart verschijnt.

 

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken