Klokkenluiders waarschuwen voor veiligheid vlees

Klokkenluiders waarschuwen voor veiligheid vlees
  • Food-en-retail
  • 26 feb 2019 @ 09:06
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

CDA en D66 stellen Kamervragen over de voedselveiligheid van vlees aan minister Carola Schouten (CDA) van LNV. Ze doen dit naar aanleiding van gesprekken met klokkenluiders uit de vleessector. Intussen werkt de COV aan verdere verbetering.

LNV staat voor Landbouw, Natuur en Voedselbeleid. De kamervragen betreffen de voedselveiligheid van vlees uit met name kleine- en middelgrote rundveeslachterijen, meldt VMT, vakmedium met nieuws voor de voedingsmiddelenindustrie. In november 2018 stelde D66 - Kamerlid Tjeerd de Groot al vragen aan de minister van LNV over berichten in de media waaronder MarketingTribune en op de site van Wakker Dier, dat Nederlandse supermarkten fors meer zijn gaan stunten met goedkoop kippen-, varkens- en rundvlees. Discounten met vlees gaat meestal ten koste van de kwaliteit: het dier betaalt de prijs. De vragen komen zes jaar na de paardenvleesaffaire. De vleessector zelf stelt dat de keten intussen stukken beter gecontroleerd en gemanaged wordt dan in die tijd, inclusief de slachterijen.

Objectieve informatie over vlees
Economische en maatschappelijke uitdagingen voor de Nederlandse vleessector kunnen alleen effectief opgepakt worden vanuit sterkere ketenverbanden. In navolging van de kalversector gaat ook de varkenssector een nieuwe ketenorganisatie opzetten om samen gemeenschappelijke doelen te halen op het terrein van het milieu, de diergezondheid en welzijn. Dat zei  Centrale Organisatie voor de Vleessector-voorzitter Jos Goebbels op de Algemene Ledenvergadering in Utrecht eerder deze maand. In zijn toelichting op de jaarverslaglegging van de COV haakte de voorzitter in op de beleidsvisie van minister Schouten, waarbij de circulaire landbouw centraal staat.

Goed verhaal
Samenwerking in vleesketens is volgens Goebbels ook nodig om het imago van Nederlands vlees te versterken en draagvlak voor de productie in Nederland te houden. Een kwestie van marketing, mvo en voorlichting. Het is nodig, zegt Goebbels, om ons eigen verhaal en de juiste feiten rond vlees goed voor het voetlicht te brengen, meldt de COV-site over de ALV: 'Ik ben blij met de opmerking van secretaris-generaal Jan Kees Goet (LNV, red.) op onze ledenvergadering, die stelt dat polarisatie, bedreiging en intimidatie door radicale groepen elke maatschappelijke dialoog in de weg staan. Fakenieuws en framing beheersen de media. Het is aan ons om te reageren op onjuiste informatie en op valse beweringen en daar andere verhalen en betere informatie tegenover te stellen. Onlangs hebben we als COV ons gelijk gehaald met een klacht tegen Wakker Dier voor de Reclame Code Commissie. En we hebben met Vlees.nl een belangrijke rechtszaak gewonnen tegen Varkens in Nood. Die successen sterken ons in de overtuiging dat we met het communicatie-platform Vlees.nl een goed verhaal hebben, er eerlijke informatie bieden en dat we het een goede zaak is dat we daarin nader zullen kunnen investeren.'
(PvWK)


foto boven: Swedish Chef (YouTube)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken