Marqt eerste 'PlanetProof'-gecertificeerde retailer
- Food-en-retail
- 6 feb 2019 @ 09:44
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingFood
- 6 feb 2019 @ 09:44
- Peter van Woensel Kooy
Eetwinkel Marqt is de eerste retailer die voldoet aan de criteria van ‘On the way to PlanetProof’. Dit keurmerk van Stichting Milieukeur zet de standaard voor een bredere duurzaamheidsaanpak voor groente en fruit, met onder meer strengere eisen op circulaire afvalverwerking en het verminderen van bestrijdingsmiddelen en broeikasgassen.
Het certificaat stelt Marqt in staat om het belang van milieuverantwoorde teelt van groente en fruit op heldere en betrouwbare wijze inzichtelijk te maken voor de klant.
Traceerbaarheid en transparantie
Naast biologisch geteelde groenten en fruit hanteert Marqt ook het keurmerk On the way to PlanetProof voor groenten en fruit afkomstig uit Europa, meldt de retailer. 'Het keurmerk helpt ons om de klant te informeren over welke keuzes wij hebben gemaakt', zegt Joost Leeflang, directievoorzitter bij Marqt, 'de certificering is niet alleen een bevestiging dat onze inkoopstandaard op orde is, we kunnen onze klanten garanderen dat ons AGF-aanbod aan strenge voorwaarden voldoet voor mens, natuur en milieu. Zo helpen we de consument om een betere keuze te maken.'
Over Marqt
Marqt is opgericht in 2008 met als ultieme droom een eerlijk voedselsysteem, aldus Leeflang. De retailer biedt smaakvolle producten die zo dicht mogelijk bij hun natuurlijke oorsprong staan en gemaakt zijn met respect voor mens, natuur, milieu en dier. De eerste winkel werd geopend aan de Overtoom in Amsterdam-West. Inmiddels telt Marqt 16 winkels, in Amsterdam, Rotterdam, Haarlem en Den Haag. Het hoofdkantoor is gevestigd aan het Barentszplein in Amsterdam, het distributiecentrum in de Amsterdamse Houthavens, en de keuken bij het Westerpark. De directie bestaat uit Joost Leeflang, Thijs Fleuren en Tjibbe Bouma. In totaal werken er ongeveer 750 medewerkers. Sinds 2017 zijn Triodos Bank en SIV aandeelhouders van het bedrijf.
Over On the way to PlanetProof
On the way to PlanetProof is een onafhankelijk duurzaamheidskeurmerk voor zuivel, groenten en fruit, eieren, bloemen, planten, bomen en bloembollen en is per 2019 de nieuwe en internationale naam voor Milieukeur agro/food producten. ‘PlanetProof’ boeren en tuinders werken aan schonere lucht, vruchtbare bodem, een goede waterkwaliteit en dierenwelzijn en besteden aandacht aan meer natuur op het landbouwbedrijf, circulair afval verwerken en recyclen. Het keurmerk zet in op zes gebieden: bodem, landschap & biodiversiteit, water, energie, productie & consumptie, klimaat, diergezondheid en -welzijn. 'De eisen worden ieder jaar herzien en waar mogelijk aangescherpt'. De voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal beoordeelt On the way to PlanetProof als ‘topkeurmerk’ voor voeding. SMK beheert het keurmerk, de Raad van Accreditatie controleert de werkwijze ervan.
(PvWK)
foto boven: Kenzo Reeder voor Marqt
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Joost Leeflang
- On the way to PlanetProof
- marketing
- Raad van Accreditatie
- voeding
- Triodos Bank
- SMK
- keurmerk
- retail
- mvo
- medewerkers
- Milieu Centraal
- Tjibbe Bouma
- Thijs Fleuren
- topkeurmerk
- food
- Marqt
- Quirijn Bolle
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing