[onderzoek] Nederlander verkiest minder vlees eten boven minder douchen

[onderzoek] Nederlander verkiest minder vlees eten boven minder douchen
  • Food-en-retail
  • 1 feb 2019 @ 09:10
  • 7880 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOOnderzoekFoodMarketing

Wanneer de Nederlander moet kiezen tussen minder vlees eten of minder douchen voor een beter milieu, kiest een meerderheid (63 procent) voor minder vlees. Moeilijker wordt het als hij moet kiezen tussen een al dan niet duurzaam gemaakt t-shirt.

Bijvoorbeeld als de keuze een t-shirt van 35 euro betreft dat voldoet aan de milieu- en mensenrechtenstandaarden of een t-shirt van 5 euro dat hier niet aan voldoet. Het duurzame, maar veel duurdere, t-shirt wint het nipt met 53 procent.

Een en ander blijkt uit onderzoek van Triodos Bank door Panelwizard onder ruim 1.000 Nederlanders. Triodos onderzocht in aanloop naar het Klimaatakkoord keuzes en opofferingen waartoe mensen bereid zijn voor een duurzamere samenleving. Vooral mensen die zich zorgen maken over klimaatverandering blijken al bereid hun eet, koop- en reisgedrag te veranderen. Ook vrouwen en ouderen kiezen in veel gevallen vaker voor een meer duurzame optie. Triodos wil de komende tijd meer bewustzijn over duurzame keuzes creëren, meldt het duurzame bankmerk.

Einde aan 'economisch fundamentalisme'
'Maar liefst 83 procent geeft de voorkeur aan een beperkte economische groei van een procent als deze duurzaam bereikt kan worden boven een grotere niet-duurzame economische groei van drie procent. Onder jongeren onder de 30 is dit percentage zelfs 90 procent. Bij het boeken van een reis naar Berlijn is het duurzame dilemma goed zichtbaar: 53 procent verkiest vliegen -141 euro, reisduur 1u20- met een CO2-uitstoot van 700 kg boven de trein -190 euro, reisduur 5u6- met een CO2-uitstoot van 70 kg', stelt Triodos over de soms lastig te maken keuzes door de consument.

Beheerste ontwikkeling
Matthijs Bierman, directeur Triodos Bank Nederland, noemt het hoopvol dat zo veel respondenten in het onderzoek de leidende macro-economische gedachte van ongebreidelde groei durven los te laten. ‘Een andere kijk op onze welvaart en economie is nodig, als we echt de juiste keuzes willen maken. Niet het maximaliseren van de economische groei op korte termijn, maar een beheerste ontwikkeling, rekening houdend met het ecologische plafond en de sociale ondergrenzen, zou leidend moeten zijn bij onze keuzes. Door als overheid bijvoorbeeld de trein veel aantrekkelijker te maken. Een vliegtaks van ongeveer zeven euro per ticket noem ik in ieder geval geen echte keuze.’
(PvWK, onderzoeksbron: Triodos / Panelwizard)

beeld trap: Samuel Zeller / Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken