Online verpakkingen weten koopstimulans slecht te prikkelen
- Food-en-retail
- 15 feb 2019 @ 10:10
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - Merken
- 15 feb 2019 @ 10:10
- Hugo Schrameyer
De verpakkingen die online staan gepresenteerd, zijn vaak miniatuurversies van de fysieke verpakking. Eigenlijk is dat een misser, want dergelijke verkleiningen zijn niet brainfriendly en kennen minder verleidingskracht.
Die boodschap presenteert onderzoeksmanager Walter Limpens van neuromarketingbureau Neurensics op ons eerstvolgende Shopper Marketing Update Live!-event. Die happening wordt dinsdagmiddag 19 maart gehouden tijdens het Packaging Event in Amersfoort. Walter Limpens heeft al eerder een presentatie gehouden op ons Live!-event over neuromarketing, nu gaat hij specifiek in op online gepresenteerde verpakkingen.
Walter, kun je alvast een tipje van de sluier oplichten?
‘Fysieke verpakkingen in het schap hebben tot doel om op te vallen. Als shopper moet je de verpakkingen kunnen herkennen binnen de categorie en een associatie kunnen maken met het merk. In samenwerking met het designbureau Yellow Dress Retail hebben we onderzoek gedaan naar de vraag of productverpakkingen online dezelfde invloed hebben op shoppergedrag dan verpakkingen in de fysieke winkel. Veelal gaat het online om een soort van miniatuurversie van de online verpakking, maar stimuleer je daarmee ook een goed koopsignaal?’
Ik proef aan je reactie dat we nog wel wat hebben te winnen.
‘Daar komt het kortweg wel op neer. Tijdens deze studie, uitgevoerd met fMRI-scanning, zijn verschillende digitale miniversies van zonnebrandcrème-verpakkingen getoond aan Nederlandse consumenten, terwijl we daarbij ook de originele verpakkingen lieten zien. Wat blijkt? Miniatuurversies van verpakkingen blijken slecht te scoren als het gaat om het activeren van neurale netwerken die de koopstimulans van shoppers moet prikkelen. Mensen herkennen niet altijd precies wat ze zien. Digitale miniverpakkingen zijn niet brainfriendly. Mensen zijn vooral druk bezig met het begrijpen van de visuele presentatie, maar ze worden niet tot koop gestimuleerd.’
En dat heb je wel in de fysiek omgeving?
‘Ja, verpakkingen op het schap zijn heel goed in staat om merkvoorkeuren van shoppers aan te spreken. Er ontstaat als het ware een grijpprikkel om die verpakking mee te nemen.’
Er ligt dus een prachtige uitdaging op het bordje van de designindustrie om tot aantrekkelijke digitale alternatieven te komen?
‘Dit was voor ons en Yellow Dress Retail de eerste constatering dat de digitale vertaling van de fysieke verpakking slecht scoort als het gaat om het stimuleren van een koopprikkel. Er ligt dus inderdaad nog volop werk in het verschiet om tot betere oplossingen te komen. Consumenten hebben behoefte aan een meer breinvriendelijke presentatie.’
Je kunt ook denken: so what? In de supermarkt koop ik meer associatief. Online vul ik zoektermen in: hagelslag, pindakaas, herenschoenen, spijkerbroek. Dan kom ik sowieso wel bij het product zonder op de verpakking te letten.
‘Nou, als ik zoek op zonnebrandcrème bijvoorbeeld, dan krijg ik op mijn scherm voor me alsnog een rijtje producten gepresenteerd. Dan is navigatie op merkherkenning of visuele aantrekkelijkheid wel degelijk van belang. Het product dat zich niet breinvriendelijk laat zien, slaagt er dan minder in om de koopintentie te prikkelen.’
Lezers van MarketingTribune/Shopper Marketing Update kunnen zich aanmelden via deze link.
Het NL Packaging Event vindt plaatst op 19 en 20 maart in de Rijtuigenloods in Amersfoort en is dagelijks geopend van 10.00 uur tot 18.00 uur.
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert...
- [column] Upfield glijdt hard onderuit met botervariant
- [marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding...
- FonQ en Naduvi bundelen krachten
- Feministisch bier overtreedt 50 wetten
- CMO Beemster Kaas, Nicole van Gorp: Het is moeilijker om de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing